Sökning: "Lösningsstrategier i matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 53 uppsatser innehållade orden Lösningsstrategier i matematik.

  1. 1. Problemlösningsstrategier, ett elevperspektiv. : En kvalitativ studie.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Hampus Fahlström; [2024]
    Nyckelord :problem solving strategies; problem solving; secondary school; mathematics and student perspective; lösningsstrategi; problemlösning; högstadiet; matematik; elevperspektiv;

    Sammanfattning : När elever står inför uppgifter inom problemlösning är det ett flertal steg som eleven ska ta sig igenom: Förstå uppgiften, göra någon form av plan, sedan genomföra planen och i bästa fall även gå tillbaka till uppgiften och reflektera över lösning och svar. Syftet med studien var att undersöka och belysa lösningsstrategier inom problemlösning ur ett elevperspektiv. LÄS MER

  2. 2. Undervisning med Bianshi i matematik : En litteraturstudie om vad Bianshi är och dess positiva samt negativa aspekter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Kushtrim Preteni; Emelie Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Bianshi; teaching with variation; Bianshi framework; the spiral Bianshi curriculum; Shanghai teaching; conceptual variation; procedural variation; Bianshi-undervisning;

    Sammanfattning : Bianshi har under en lång tid tillämpats i Shanghais matematikundervisning. Forskaren GuLingyuan gav denna typ av undervisning en definition med benämningen Bianshi år 1981. Eleverna i Shanghai har visat goda resultat i matematik. LÄS MER

  3. 3. Hur lärare och speciallärare i F-3 uppfattar svårigheter och framgångsfaktorer hos elever med begränsat arbetsminne i arbete med addition

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Matematik

    Författare :Wilma Robertsson Svensk; [2023]
    Nyckelord :Addition; arbetsminne; matematiksvårigheter; lösningsstrategier;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur lärare i F-3 uppfattar begreppet begränsat arbetsminne samt hur de uppfattar svårigheter och framgångsfaktorer hos elever med begränsat arbetsminne i arbete med addition. Undersökningen gjordes genom 8 kvalitativa intervjuer med lärare och speciallärare. LÄS MER

  4. 4. Elevers utmaningar vid problemlösning utifrån Polyas lösningsstrategier : En systematisk litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Strid Ellinor; [2023]
    Nyckelord :matematikdidaktik; problemlösning; Polya; utmaningar;

    Sammanfattning : Det finns ett stort behov i Sverige att satsa på matematik i skolan, det visar både PISA och TIMSS-undersökningar. Nationella proven visar även att många elever presterar sämre på uppgifter som bearbetar problemlösningsförmågan. LÄS MER

  5. 5. En studie om lärares återkoppling i samband med problemlösning i årskurserna F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Elin Doverteg Sörlie; [2023]
    Nyckelord :Feedback; problem solving; formative assessment; problem-solving strategies; mathematics; Återkoppling; problemlösning; formativt arbetssätt; lösningsstrategier; matematik;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur lärare för årskurs F-3 undervisar och ger återkoppling inom matematikundervisningen. För att undersöka detta användes semistrukturerade intervjuer med 8 lärare. Lärarna fick i början av intervjun ge återkoppling på två elevlösningar på ett matematiskt problem, en korrekt och en inkorrekt. LÄS MER