Sökning: "L-system"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet L-system.

  1. 1. Procedural Generation of Modern 3D Cities

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för data- och informationsteknik

    Författare :Theodor Angergård; Marcus Ansamaa; Alexander Arvidsson; Jacob Eriksson; Anton Håkansson; Viktor Truvé; [2020-10-29]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This paper investigates how techniques in Procedural Content Generation (PCG) can be combined with computer graphics theory to generate digital 3D cities suitable for use in media such as games, movies, and advertisements. This research was conducted to discover ways to alleviate the otherwise time-consuming process of manually modeling such cities. LÄS MER

  2. 2. Tolkning och rendering av L-system med beräknings-shaders

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Arvid Enochsson; [2020]
    Nyckelord :L-system; Lindenmayersystem; beräknings-shaders; vegetation;

    Sammanfattning : I detta arbete utförs en jämförelse av exekveringstid för tolkning och rendering av Lindenmayersystem (L-system), utfört av samma algoritm på CPU’n (eng. central processingunit) och GPU’n (eng. graphics processing unit). LÄS MER

  3. 3. Fractal simulation of plants

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Haoke Liao; [2020]
    Nyckelord :fractal; simulation; plants;

    Sammanfattning : We study two methods of simulation of plants in R2 , the Lindenmayer system and the iterated function system. The algorithm for a L-system simulates fast and efficiently the growth structure of the plants. The iterated function system can be done by deterministic iteration or by the so called chaos game. . LÄS MER

  4. 4. Foliage generation tool based on a Lindenmeyer system : A study on branch density of trees in video games

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Fakulteten för datavetenskaper

    Författare :Jonathan Rokicki; Henrik Pira; [2019]
    Nyckelord :L-System; Procedural; Video Games; Foliage;

    Sammanfattning : Context. Procedurally generated content is a common way for companiesto save time and resources when creating modern video games.However, with generation of content there is often many variables controllingthe outcome that is tricky to get right. Objectives. LÄS MER

  5. 5. Procedurell Generering av Tredimensionella ”Pseudo-oändliga” Dungeons genom L-system

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Fabian Sturk; André Tran; [2016]
    Nyckelord :pcg; procedurell; procedural; games; maze; l-system; infinite; oändlig; dungeon; grammar expansion; grammatikexpansion;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen presenteras ett nytt sätt att procedurellt generera pseudo-oändligadungeons som kan traverseras i tre dimensioner. För att hålla genereringen koherent bådeunder och mellan spelsessioner utgår genereringen från ett ”seed”. Ett seed garanterar sammainnehåll på samma plats varje gång miljön genereras. LÄS MER