Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 129 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Boogie-woogie-skolan : Pianoelevens väg till lustfylld improvisation
L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Med anledningen av att jag upptäckt en stor rädsla för improvisation bland elever har syftet med utvecklingsarbetet varit att undersöka hur en lektionsserie i musikstilen boogie-woogie inverkar på pianoelevers relation till improvisation. Undersökningen har genomförts på individuella pianolektioner, på en gymnasieskola, där lektionerna bestått av specifika metodiska tillvägagångsätt för improvisation inom ramen för den givna musikstilen. LÄS MER
2. Digital kompetens i bildämnet : Strategier för inkludering av sociala medier som en lärresurs i undervisning
L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Denna litteraturstudie utforskar strategier för att främja digital kompetens inom bildämnet. Forskning om digitala bilder och sociala medier som läromedel analyseras utifrån ett sociokulturellt perspektiv för att identifiera didaktiska strategier, samt relaterar forskningen till LGR22 och EU:s mål för livslångt lärande. LÄS MER
3. Reviewing the Effects of Explicit and Implicit Grammar Instruction in Second Language Acquisition : A Literature Review
L3-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : The syllabus for English 5 in Swedish upper secondary school has a strong communicative focus, and grammar is only explicitly mentioned once throughout the syllabus. This raised my interest about the role and importance of explicit grammar teaching in Swedish upper secondary schools. LÄS MER
4. Utvärdering av Anki som hjälpmedel för inlärning av det japanska skriftsystemet hiragana
L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : I denna uppsats undersöks programmet Anki som ett hjälpmedel för att lära sig det japanska skriftsystemet hiragana i en gymnasiekurs i nybörjarjapanska. 22 elever har deltagit i en studie där de har delat med sig av sina provresultat i hiragana och genomfört en enkät om deras användning och uppfattning av Anki samt hur de skulle vilja att undervisningen i hiragana såg ut. LÄS MER
5. Byggstenar och formuleringar för arbete med språkliga ideala självbilder : En läromedelsanalys med fokus på motivationsarbete för spanska i grundskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : This thesis explores to which extent and how a book of exercises made for the subject of modern languages (Spanish) offers support for the pupils' creation of L3+ ideal future selves. By using content analysis and from recommendations of how to create exercises based on Dörnyei and Henrys theories of L2 and L3 future selves, the learning material has been reviewed looking for six themes: "Persons: the self", "persons: others", "places and social contexts" "feelings", authentic matieral" and "possibilities". LÄS MER