Sökning: "LINDGREN"
Visar resultat 1 - 5 av 1811 uppsatser innehållade ordet LINDGREN.
1. Resiliens som process – en dokumentstudie av Ericsson och SAS krishanteringsarbete
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Denna studie undersöker och jämför hur två företag, Ericsson och SAS, reagerar på förändrade förutsättningar på sina respektive marknader till följd av makroekonomiska kriser. Studiens övergripande syfte är att utforska och jämföra hur företag med olika verksamhet och affärsmodell påverkas av störningar, samt hur arbetet för att navigera igenom störningar skiljer sig i praktiken. LÄS MER
2. “I hela världen finns det ingen polis, som är så stark som hon” : Om Astrid Lindgrens böcker ur ett klass- och genusperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Denna studie är en analys på två av Astrid Lindgrens verk: Känner du Pippi Långstrump? och Titta, Madicken, det snöar!. Metoden är en text- och dokumentstudie samt en bildanalys och har ett klass- och genusperspektiv som analytiskt tema. LÄS MER
3. Patienters erfarenheter av vårdpersonals omvårdnad efter fysiskt trauma - en litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Sex miljoner människor globalt avlider till följd av trauman årligen. De vanligaste orsakerna är trafikrelaterade skador, suicid, dråp och fallskador. Ett fysiskt trauma inträffar vanligen oväntat där den drabbade har behov av fysisk och psykisk hjälp. LÄS MER
4. Från klipp till klapp : En studie om musik, rytm, tempo och dess påverkan på upplevelsen av klipprytm och flödestempo i film
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Musik är en stor komponent i den audiovisuella upplevelsen av film. Det är därför gynnsamt för filmskapare och filmkompositörer att förstå hur musik och bild i olika aspekter samverkar. Denna uppsats undersöker hur tillägget av musik, dess rytmiska kvaliteter, samt tempo påverkar upplevelsen av klipprytm och flödestempo. LÄS MER
5. “Är det bara lek?” : en kvalitativ studie om lekens betydelse för barns språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning: Lek och barns språkutveckling är två centrala delar i förskolans verksamhet. Det är också något som lyfts upp i läroplanen för förskolan. Det ligger därför i vårt intresse att undersöka hur språkutveckling sker i leken och hur pedagoger stöttar barns språkutveckling i leken. LÄS MER