Sökning: "LOGOPEDI"
Visar resultat 11 - 15 av 710 uppsatser innehållade ordet LOGOPEDI.
11. Repetition av nonsensord och komplexa ord hos svensktalande vuxna
Magister-uppsats, Uppsala universitet/LogopediSammanfattning : SAMMANFATTNING Hos personer med förvärvad hjärnskada kan språkliga svårigheter ibland vara svåra att upptäcka. Tester som består av repetitionsuppgifter av riktiga ord och nonsensord kan bidra till att upptäcka språkliga svårigheter som beror på brister i fonologisk förmåga. LÄS MER
12. Bedömning av laryngofaryngeala ödem vid huvud-halscancer - svensk översättning och validering av reviderade Patterson edema scale
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Bakgrund: Behandling av huvud-halscancer kan medföra komplikationer, däribland laryngofaryngela ödem. Laryngofaryngeala ödem kan leda till påtagliga konsekvenser för patienter. Laryngofaryngeala ödem kan resultera i försämrad funktion tal, röst och sväljning samt försämrad livskvalitet. LÄS MER
13. Testning av morfologisk medvetenhet hos elever i årskurs 2
Magister-uppsats, Umeå universitet/LogopediSammanfattning : Sammanfattning Bakgrund Tidigare forskning visar att det finns ett samband mellan olika språkliga förmågor och läs- och skrivutvecklingen, varav morfologisk medvetenhet är en av dessa förmågor. Att bedöma morfologisk medvetenhet kan alltså vara ett sätt att identifiera barn som är i risk för läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER
14. Ordavkodningsförmåga hos svenska gymnasieelever : Referensvärden för bedömning med Vilket är rätt och Vilket låter rätt
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/LogopediSammanfattning : Bakgrund Ordavkodningstestning ingår som en viktig del i testbatteriet för läs- och skrivutredningar. Vilket är rätt och Vilket låter rätt är ett tvådelat ordavkodningstest som möjliggör en snabb överblick över individers grundläggande avkodningsförmåga och som kan användas både individuellt och i grupp. LÄS MER
15. Samband mellan bredd i expressivt ordförråd och avkodningsförmåga hos svenskspråkiga barn i årskurs 2
Magister-uppsats, Uppsala universitet/LogopediSammanfattning : Ordförråd och avkodning är viktiga för läsförståelsen, som i sin tur är viktig för lyckade prestationer i skolan och arbetslivet. Det expressiva ordförrådet innehåller de ord vi själva kan producera. Avkodning är grunden i läsning och innebär skapande av kopplingar mellan tecken och ljud. LÄS MER