Sökning: "LPO genus"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden LPO genus.

  1. 1. Jämställdhet och genus i en föränderlig skola : en ideologikritisk analys av läseböcker för undervisning i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Wilma Junger; Madelia Sörensson; [2023]
    Nyckelord :jämställdhet; genus; kön; könsmönster; könsstereotyper; läroplaner; svenska; läseböcker; årskurs 1-3;

    Sammanfattning : Det svenska demokratiska samhället strävar ständigt mot att alla människor ska ha lika värde och rättigheter. I såväl lagar som skolans styrdokument framgår det att jämställdhet ska råda och att ingen ska diskrimineras på grund av sitt kön. LÄS MER

  2. 2. “Kvinnor, barn, kor, och svin fick ta skydd bakom stenmuren i borgen medan männen stred mot fienden” : En historisk jämförelse av genus i läroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jasmina Amaya; Frida Hohenthal; [2022]
    Nyckelord :Framställning; genus; normer; könsstereotyper; läroböcker; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : En undervisning som ska bidra till att eleverna utvecklar och inhämtar kunskaper om demokratins grund har varit relevant i de svenska läroplanerna länge (Lpo 94). Idag är jämställdhetsarbetet mer aktuellt än någonsin och därför bör skolans arbete avseende detta undersökas mer. LÄS MER

  3. 3. Mamma, pappa, barn : En kvalitativ läroboksanalys med fokus på familjekonstellationer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Ros; Stella Edlund; [2017]
    Nyckelord :familjekonstellationer; kärnfamilj; heteronormativitet; genus; normkritisk pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka framställningen av familjekonstellationer utifrån aspekterna heteronormativitet och genus i läroplaner och läroböcker över tid. Undersökningen har avgränsats till att analysera det första kapitlet “Skolans värdegrund och uppdrag” i Lpo-94 och Lgr-11 samt åtta läroböcker i engelska som riktar sig mot årskurs fyra. LÄS MER

  4. 4. Genusperspektiv i svenska skolans läromedel : En granskning av fördelningen av män och kvinnor i läroböcker i ämnet historia

    L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Johan Slettemo; [2016]
    Nyckelord :Genus; Genusteori; Jämställdhet; Läroböcker; Historia; Läroplan; Kursplan; Innehållsanalys;

    Sammanfattning : This work has been emanated from a qualitative content analysis and the distribution between men and women is examined in eight Swedish textbooks in the subject of history. All textbooks are adapted to teaching at secondary school and high school, and are suited to the former curriculum Lpo 94, Lpf 94 and the latest curriculum Lgr 11 Lgy 11. LÄS MER

  5. 5. Genus och teknik : Flickor och pojkars förhållningssätt till teknik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Centrum för de humanistiska ämnenas didaktik (CeHum)

    Författare :Elif Taskin; [2013]
    Nyckelord :Teknik; genus; kön; flickor; pojkar; manligt; kvinnligt; förhållningssätt; könsneutral teknik;

    Sammanfattning : I läroplanen Lpo 94 står det att förhållningssätten mellan flickor och pojkar skiljer sig ofta åt. Då detta har väckt mitt intresse vill jag undersöka om förhållningssätten skiljer sig åt mellan flickor och pojkar i teknikämnet. Studien innefattar och behandlar detta område. . LÄS MER