Sökning: "LTG metod"

Visar resultat 11 - 15 av 34 uppsatser innehållade orden LTG metod.

  1. 11. Kan du läsa om du inte förstår vad du läser? : En studie kring hur lärare i årskurs ett till tre beskriver läsförståelse

    Kandidat-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sofia Almroth; Ida Kangeryd; [2013]
    Nyckelord :läsförståelse; läsning; förståelse; lågstadiet; lärare; fenomenologi;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur sex lärare i årskurs ett till tre beskriver sitt arbete med läsförståelse samt betydelsen av att ha en god läsförståelse. En kvalitativ metod har använts i form av intervjuer med de sex lärarna, vilka alla är behöriga att undervisa i ämnet svenska. LÄS MER

  2. 12. En empirisk undersökning om hur barn lär sig läsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Misirli Erblina; Neziri Agona; [2013]
    Nyckelord :läsutveckling; skrivinlärning; läsinlärning; läsinlärningsmetod; avkodning;

    Sammanfattning : AbstractI vår studie har vi valt att undersöka hur barn lär sig läsa ur ett pedagogiskt synsätt där vi har fokus på två metoder LTG (läsning på talets grund) och Wittingmetoden samt hur dessa två metoder förhåller sig till varandra. Vi ska även använda bedömningsmaterialet LUS som hjälpmedel på hur den kan integreras in i metoderna och elevernas utveckling inom läs- och skrivinlärning. LÄS MER

  3. 13. Vilka teorier och metoder används i undervisningen idag för att väcka lust till att läsa och skriva?

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Catia Larsson; [2011]
    Nyckelord :Undervisningsteorier; metoder; helord och avkodnin;

    Sammanfattning : Syfte och huvudfrågorSyftet med studien är att fördjupa mina kunskaper som blivande pedagog i svenska om vilkaarbetssätt som används för att utveckla läsningen i dagens skola. Studien syftar till attfördjupa kunskapen om olika teorier och respektive metoder som används i undervisningen iskolorna dagsläget. LÄS MER

  4. 14. "... ett barn behöver alla metoder" : Lärares upplevelse av och inställning till metoder och hjälpmedel i läs- och skrivinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Peggy Bolin Johansson; Anna Larsson; [2011]
    Nyckelord :Läsinlärning; Skrivinlärning; Hjälpmedel; Lärare; LTG-metoden; Ljudmetoden;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få ta del av verksamma lärares upplevelse av arbetet med LTG-metoden, ljudmetoden samt metoden att skriva sig till läsning. Likaså är studiens syfte att kartlägga lärares inställning till olika hjälpmedel som finns att använda i läs- och skrivinlärningen såsom läromedel, elevproducerat material, skön- och facklitteratur, medier, populärkultur och IKT. LÄS MER

  5. 15. Läs-och skrivinlärning : en kvalitativ undersökning av fyra pedagogers val av metod i läs- och skrivundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarutbildningen

    Författare :Özlem Yücel; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Background: Language skills are of great importance for all work at school and for students' future life and activities. Therefore it is particularly important that preschool and school in every way possible should encourage and support ALL children's linguistic development. LÄS MER