Sökning: "LTU Lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 775 uppsatser innehållade orden LTU Lärande.

  1. 1. Specialpedagogens arbetsuppgifter : En enkätstudie med 78 examinerade specialpedagoger

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Ida Holmefur; Maria Svansdóttir-Sundberg; [2021]
    Nyckelord :Legalization; vocational design; work situation of the special educational needs coordinator; work tasks of the special educational needs coordinator.; Juridifiering; professionsutformning; specialpedagogens arbetssituation; specialpedagogens arbetsuppgifter.;

    Sammanfattning : Studien tar avstamp i de livliga diskussioner om specialpedagogens roll, uppdrag och arbetsuppgifter som förekommer i bland annat pedagogisk litteratur, tidskrifter och digitala forum. Syftet med studien är att belysa vilka arbetsuppgifter en specialpedagog, verksam inom förskola, grundskola och gymnasieskola i Sverige, bör utföra. LÄS MER

  2. 2. Interventioner via digitala verktyg för individer med ADHD, Autismspektrumtillstånd och Intellektuell funktionsnedsättning : arbetsterapeuters erfarenhet och resonemang

    Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Anna Hassel; [2021]
    Nyckelord :Telerehabilitation; Occupational Therapy; Attention deficit and hyperactivity disorder; Autism spectrum disorder; Intellectual disabilities;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to describe the experiences and reasoning of occupational therapists' about obstacles and opportunities of implementing interventions via telerehabilitation for individuals with ADHD, Autism Spectrum Disorder or Intellectual Disability. Data were collected via semi-structured interviews with occupational therapists in psychiatric outpatient care and adult habilitation. LÄS MER

  3. 3. Handskrift respektive digital skrift vid skrivinlärning : en studie om lärares förhållningssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Åsa Winsa; [2021]
    Nyckelord :ASL; handwriting; teachers approach; early writing learning; ASL; handskrift; lärares förhållningssätt; tidig skrivinlärning;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med studien är att genom en kvalitativ metod undersöka hur lärare relativt deras utbildningsbakgrund och erfarenhet av skolpraktik beskriver balansen mellan handskrift respektive datorskrift i tidig skrivundervisning, och med detta bidra till befintlig forskning inom området. Tre forskningsfrågor har formulerats och för att besvara dem har jag i datainsamlingen använt mig av semistrukturerade individuella intervjuer med utbildade yrkesverksamma lärare. LÄS MER

  4. 4. Bakgrundsljud: påverkan på den mentala arbetsbelastningen

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Amanda Hedlund; [2021]
    Nyckelord :Mental workload; Office environment; Eye-tracking; Background noise; Pupil dilation; Mental arbetsbelastning; Kontorsmiljö; Ögonkamera; Bakgrundsljud; Pupillutvidgning;

    Sammanfattning : Den fysiska arbetsmiljön är viktig för hälsan. Den kontorstypen vi arbetar i har en betydande påverkan på individen. Vi vet idag att buller, speciellt över en längre tid bidrar till negativa hälsoeffekter. Trots det utformar vi kontor med öppnare landskap där arbetstagare inte kan kontrollera bakgrundsljudet. LÄS MER

  5. 5. "Om ingen fröken ser så är det ju okej!" : Hur styrning, makt och normer bidrar till att konstruera barn som subjekt i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik; Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Malin Johansson Bröms; Viktor Långdahl; [2021]
    Nyckelord :avvikelse; diskurs; förskola; makt; motstånd; normalitet; normer; styrning;

    Sammanfattning : Förskolan som utbildning och pedagogisk verksamhet är både komplex och mångfasetterad. Här ingår individer i ett kontinuerligt samspel och förskolans personal har som uppdrag att se till både individ och grupp, samtidigt som arbetet genomförs i enlighet med förskolans styrdokument. LÄS MER