Sökning: "LTU psykologi"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden LTU psykologi.

  1. 1. Digitaliseringen – hinder eller resurs? : En studie om gymnasieelevers upplevelser av digitala verktyg i undervisning

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Felicia Jönsson; [2022]
    Nyckelord :digitala verktyg; digitalisering; kognitiva funktioner; psykologi; skärmtid;

    Sammanfattning : Våra svenska läroplaner, kursplaner och ämnesplaner har sedan den 1 juli 2018 ett ökat fokuspå digital kompetens. Målsättningen med detta är att tydliggöra skolans uppdrag att stärkaelevernas digitala kompetens då skolvärlden utgör en central roll för den fortsatta ledningenoch utvecklingen inom området. LÄS MER

  2. 2. Annonsundvikande på Sociala Medier : En studie om konsumenters attityder till annonser på sociala medier och dess effekt på annonsundvikande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Jenny Björnfot; [2021]
    Nyckelord :Annonsundvikande; sociala medier; attityder;

    Sammanfattning : Sociala medier är en växande marknadsföringsplattform med en stor mängd reklam och annonser. Den ökade mängden annonser har dock lett till en motreaktion hos konsumenter i form av annonsundvikande. LÄS MER

  3. 3. Upplevelsen av mental träning - hur det påverkar prestationen hos fotbollsspelare : En kvalitativ intervjustudie om deltagarnas erfarenheter & inställningar till träningsformen

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsovetenskap

    Författare :Hanna Meyer; Gustav Dahl; [2020]
    Nyckelord :fokus; inlärning; inställning; kvalitativ; mental träning; prestation;

    Sammanfattning : Bakgrund: Forskning och litteratur belyser att mental träning är viktigt för att prestera optimalt. Mental träning genom visualisering och målbildsträning förbättrar prestationen och har en stressreducerande effekt på individen. LÄS MER

  4. 4. Utveckling av e-läromedel för test-baserat lärande

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för system- och rymdteknik

    Författare :Isak Friis-Jespersen; Jonas Okembia - Jonsson; [2019]
    Nyckelord :Testbased learning with feedback; E-learning; Development; IT-Artefact and Web applikation 2; e-läromedel; test-baserat lärande; testbaserat; artefakt; utveckling; Webbapplikation; lärande; kognitiv psykologi; Test baserat lärande och feedback; IT-Artefakt;

    Sammanfattning : There is a increasing number of enrolled students in higher education, which leads toless personal time with the teachers, and therefore supplementary technologies needs to takeplace. This paper investigate how Testbased learning with feedback affects the learningoutcomes in a group of students, by measuring their perceived value. LÄS MER

  5. 5. Att fånga blicken : En experimentell studie om hur genustillhörighet påverkar uppmärksamhet och minnesförmåga

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Antonia Glyssner; John Lindekrantz; [2018]
    Nyckelord :psychology; gender stereotypes; attention; memory; marketing; psykologi; genusstereotyper; uppmärksamhet; minne; marknadsföring;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka om det finns några skillnader mellan kvinnor och män i vilka genusbetingade objekt de memorerar, jämfört med vad de uppmärksammar. Detta utifrån hypotesen att kvinnor memorerar och ägnar mer uppmärksamhet åt fler stereotypiskt kvinnliga objekt då de kvinnliga objekten är mer kongruenta med hennes självbild, och vice versa. LÄS MER