Sökning: "Lärmiljöer"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade ordet Lärmiljöer.

  1. 1. Inkludering av elever i behov av stöd : En kvalitativ studie om lärares syn på och arbete för tillgängliga och inkluderande lärmiljöer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Isabelle Andersson; Amanda Floxgård; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Ljusets inverkan på lärmiljöer : Rätt ljus för rätt inlärning

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Lia Beckström; Erica Nilsson; [2023]
    Nyckelord :artificiell belysning; dagsljus; inlärning; lärmiljö; utformning;

    Sammanfattning : Samhället står inför stora förändringar. Med idéer från människans tankekraft som en av de drivande faktorerna till ekonomin bör skolan vara av sådan karaktär att elever blir förberedda för det samhälle de ställs inför. LÄS MER

  3. 3. Främjar digitala verktyg skrivandet i tidig ålder och i så fall hur?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Edith Economou OIsson; Fridery Emma; [2023]
    Nyckelord :digitala verktyg; grundskolans tidigare år; motivation; skrivundervisning; skrivutveckling; utmaningar;

    Sammanfattning : Kursplanen i svenska nämner att eleverna ska få möta olika former av digitala verktyg i undervisningen. Efter den verksamhetsförlagda utbildningen väcktes ett intresse hos oss kring att undersöka digitala lärmiljöer i samband med skrivutveckling. LÄS MER

  4. 4. Varför sjöng du inte? : En intervjustudie av lärares anpassningar och strategier i arbetet med elever med läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lukas Klasson; Isabelle Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Intervju; läs- och skrivsvårigheter; anpassningar och strategier; lärare; lärmiljö;

    Sammanfattning : Idén till studien kom från en fallstudie av Lisa Asp-Onsjö (2008) som undersöker skolsituationen för elever med behov av anpassningar och särskilt stöd utifrån begreppen rumslig, social och didaktisk inkludering. Därefter utarbetades syftet med studien, nämligen att undersöka vilka anpassningar och strategier lärare använder sig av i arbetet med elever med läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  5. 5. ”Fritidshemmet ska inte vara i klassrum, punkt.” : - Fritidshemslärares upplevelser av integrerade rum med skolan utifrån de rumsliga dimensionerna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Caroline Lindbäck; Sofie Ahlqvist; [2022]
    Nyckelord :Fritidshemlärare; integrerade rum; kulturgeografi; makt; plats; rum tid.;

    Sammanfattning : Läroplanen för grundskolan, förskoleklass och fritidshemmet uttrycker att fritidshemmet ska erbjuda eleverna lärmiljöer som bygger på både omsorg men även lärande (Skolverket, 2019. s.19). LÄS MER