Sökning: "Läsförståelse"

Visar resultat 11 - 15 av 68 uppsatser innehållade ordet Läsförståelse.

  1. 11. Tidig läsinlärning och autism : En kunskapsöversikt om svårigheter och bakomliggande orsaker.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Pia Nyman; Carola Petö; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Ett särskilt fokus har lagts vid läsförståelse i läroplanen då kunskapskrav för detta redan lagts in i årskurs 1 i grundskolan. En elevgrupp som har identifierats med motgångar i framför allt läsförståelse är barn med autism. Med en svag läsförståelse påverkas kunskapandet inom alla ämnen negativt. LÄS MER

  2. 12. Detektiven och spågumman som läsförståelsestrategi : En empirisk studie om elevers strategianvändning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Elin Andersson; Emmelie Richthoff; [2022]
    Nyckelord :Reading comprehension; reading strategies; ”läsfixarna”; reading comprehension test; pre-test; reading comprehension teaching; interview; Läsförståelse; läsförståelsestrategier; läsfixarna; läsförståelsetest; pre-test; lässtrategiundervisning; intervju;

    Sammanfattning : Syftet med den elevcentrerade empiriska studien var att undersöka lässtrategierna ”läsfixarnas” inverkan på elevers förmåga att förstå och tolka texter. Läsförståelsestrategierna som används i studien är detektiven och spågumman. LÄS MER

  3. 13. Lärares påverkan på elevers läsförståelse i årskurs F-3 : En systematisk litteraturstudie om lärarens påverkan på elevernas läsförståelse i svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emelie Karmefors; Thea Aronsson; Erica Pantzar; [2022]
    Nyckelord :Läsförståelse; klassrumsmiljö; strategier;

    Sammanfattning : The purpose of this literature study was to analyze how reading comprehension amongst students in grade F-3 can be affected by the teacher. In this study, the question was "how can teachers influence students' reading comprehension?". LÄS MER

  4. 14. "Har du känt så någon gång?" : En studie av läromedel i kursen svenska 1.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Sophie Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Teaching materials; vocational programs; college preparatory programs; reading comprehension; inner motivation; reading didactics; Läromedel; yrkesförberedande program; högskoleförberedande program; läsförståelse; inre motivation; läsdidaktik;

    Sammanfattning : I denna uppsats analyseras tre läromedel för kursen svenska 1. Tanken bakom analyserna är att se efter huruvida man gör nivåskillnader i elevers läsförmåga och läsförståelse beroende på om de går yrkesförberedande program eller högskoleförberedande program på gymnasiet, samt om man kan se vilka didaktiska inslag som finns med för att stimulera elevernas inre motivation. LÄS MER

  5. 15. Andraspråkselevers utmaningar och lärares anpassningar ur ett lärarperspektiv : En undersökning om läsförståelse med fokus på svenska och matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Sena Idris; Ellinor Ågren; [2021]
    Nyckelord :Anpassningar; utmaningar; svenska som andraspråk; läsförståelse;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka anpassningar lärare gör för elever som har svenska som andraspråk. Fokus ligger främst på läsförståelse i ämnet svenska med en inblick i matematiken. Vi undersöker vilka utmaningar lärare upplever att elever möter i läsförståelse. LÄS MER