Sökning: "Läsförståelse"

Visar resultat 16 - 20 av 68 uppsatser innehållade ordet Läsförståelse.

  1. 16. "Jag kan inga fina namn eller speciella uttryck men jag kan berätta hur jag jobbar" : Läsförståelseundervisning i skolans tidiga år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Linn Håkansson; Anna Wernstedt; [2021]
    Nyckelord :Läsförståelse; läsförmåga; läsförståelsestrategier; självreglerat lärande; lärarens kunskaper; läsförståelseundervisning;

    Sammanfattning : Detta examensarbete gjordes i syfte att undersöka hur lågstadielärare ser på begreppen läsförmåga och läsförståelse samt hur de undervisar för att främja elevers utveckling av läsförståelse. Syftet var också att undersöka vilka metoder och strategier lärarna använder för att utveckla lågstadieelevers läsförståelse samt i densamma undersöka huruvida lärarens kunskaper och uppfattning om läsförståelse påverkar elevers utveckling. LÄS MER

  2. 17. Litteratursamtalets möjligheter : En intervjustudie om litteratursamtalets betydelse för läsförståelsens utveckling i årskurs 4-6

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Amandha Sjöberg; [2021]
    Nyckelord :Reading comprehension; Literature conversation; Reading comprehension strategies; Sociocultural theory; Primary school; Läsförståelse; Litteratursamtal; Läsförståelsestrategier; Sociokulturella perspektivet; Grundskolan;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine teachers' thoughts about literature conversations. The study amied to find out what theachers think a succsessful literature conversation look like, what opportunities and challenges the method has and what significance the literature conversation has for students' development of reading comprehension. LÄS MER

  3. 18. Högläsning : En läs- och språkutvecklande aktivitet eller bara tidsfördriv?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Adilah Binhayeemahamanaing; Tina Albertson; [2021]
    Nyckelord :Högläsning; Språkutveckling; Läsutveckling; Ordförråd; Läsförståelse; Läsargemenskap; Föreställningsvärldar; Yngre elever; F-3;

    Sammanfattning : Trots att forskning visar på att högläsning fyller många värdefulla funktioner när det kommer till elevers läs- och språkutveckling, synliggörs högläsningspraktiken enbart i styrdokumenten för förskoleklass, men inte för årskurs 1–3. Högläsning som metod kan användas på olika sätt och syftet med denna kunskapsöversikt är att med hjälp av elva vetenskapligt granskade artiklar, som alla rör ämnet högläsning, förmedla information om det. LÄS MER

  4. 19. Lässtrategier för läsförståelse : Reading strategies for reading comprehension

    M1-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ina Frank; Emma Åsälv; [2021]
    Nyckelord :F-3; läsförståelse; lässtrategier; metakognitiva förmågor; självreglerat lärande; strategiprogram;

    Sammanfattning : Den systematiska översikten presenterar vetenskaplig grundad kunskap om hur lässtrategier kan bidra till utvecklad läsförståelse för elever i F-3. Det är en sammanställning av vetenskapliga artiklar och studier inom utbildningsvetenskap. LÄS MER

  5. 20. Lärares användning av litteratursamtal i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sadina Imamovic; Sanna Karlsson; [2021]
    Nyckelord :​erfarenhetsanknuten läsning; gymnasieskola; identitetsskapande läsning; kritisk läsning; litteratursamtal; lärare; läsförståelse;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt syftar till att undersöka hur litteratursamtal kan utformas för att utveckla gymnasieelevers läsförståelse. Metoden har bestått av en systematisk sökprocess med insamling och granskning av artiklar och avhandlingar, vilket resulterade i nio kvalitativa källor och en källa med kvantitativ och kvalitativ metod. LÄS MER