Sökning: "Läsförståelse"

Visar resultat 21 - 25 av 68 uppsatser innehållade ordet Läsförståelse.

  1. 21. Från böcker till skärmar : En kvalitativ intervjustudie av mellanstadielärares uppfattningar om digitaliseringens påverkan på elevers läsinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Pontus Burman; [2021]
    Nyckelord :digitalisering; läsförståelse; läsinlärning; läsundervisning; mellanstadiet
;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa intervjustudie undersöks mellanstadielärares uppfattningar om digitaliseringens påverkan på elevers läsinlärning och attityder till digitaliseringens intåg i det svenska skolväsendet. Utifrån strukturerade intervjuer med en fenomenografisk ansats intervjuas fyra legitimerade mellanstadielärare från olika skolor i Norrbottens län, representerade i ålderskategorierna 24–34 år, 35–45 år, 46–56 år och 57–67 år. LÄS MER

  2. 22. Läsintresse och läsförståelse – två viktiga komponenter i elevernas vardag : En kvalitativ studie om hur lärare och skolbibliotekarier arbetar för att främja barns läsintresse samt hur lärare arbetar med läsförståelse hos eleverna.

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Sandra Norrman; [2020]
    Nyckelord :Läsförståelse; ZPD; Lev S Vygotskij; läsvanor; läslust hos barn och unga samt motivationsteorier.;

    Sammanfattning : Syftet med den här undersökningen att få en inblick i hur lärare och skolbibliotekarier arbetar när de undervisar i läsförståelse samt att undersöka de didaktiska val de gör för att elever i årskurs 4-6, läsintresse och läsförståelse ska öka. För att undersöka detta har jag använt mig av kvalitativa intervjuer med lärare och skolbibliotekarier i en mindre kommun i norra Sverige. LÄS MER

  3. 23. Läsförståelse : Om lärares syn på vad som gynnar elevers läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Maria Zetterkvist; [2020]
    Nyckelord :Reading comprehension; teaching; reading strategies; reading; supportive teaching; grades 1-3; Läsförståelse; undervisning; lässtrategier; läsning; stöttande undervisning; årskurs 1-3;

    Sammanfattning : Abstract The aim of this study is to find out teachers’ views on what is important to promote for students’ reading comprehensions. The study is based on what experienced teachers in grades 1-3 perceive as successful and what they choose to focus on in the teaching of reading comprehension. LÄS MER

  4. 24. Tillförlitliga identifieringsverktyg? : En kvantitativ studie om samband mellan läsförståelseresultat på Nationellt prov svenska årskurs 3 och testet LegiLexi samt dessa testers användbarhet som identifieringsverktyg för läsförståelsesvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Carina Sandström; [2020]
    Nyckelord :läsförståelse; identifieringsverktyg; Nationellt prov svenska; LegiLexi; the Simple View of Reading;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att öka vår kunskap om två i svensk skola förekommande bedömningsstöd i läsförmåga, Nationellt prov svenska och LegiLexi, och dessa testers användbarhet vad gäller att i årskurs 3 identifiera elever i lässvårigheter. Sekundärdata, i form av resultat på dessa båda test från vårterminen 2019 på 71 elever, har analyserats för att hitta samband samt söka bakomliggande problematik till olika resultat på läsförståelsedelarna, skönlitterär text och faktatext, i dessa två test. LÄS MER

  5. 25. Högläsning för avkoppling och lärande : En studie om lärares upplevda syfte med högläsningen och hur de arbetar för att uppnå detta

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Edenström; Frida Landestorp; [2020]
    Nyckelord :Högläsning; interaktiv högläsning; modellering; repetition; syfte; ordförråd; hör- och läsförståelse; åk 1-3;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att ta reda på vilket syfte lärare har med sin högläsning och hur de beskriver att de arbetar med högläsning i klassrummet. Denna studie har en kvalitativ forskningsdesign och består av tio semistrukturerade intervjuer. LÄS MER