Sökning: "Läsförståelse"

Visar resultat 6 - 10 av 68 uppsatser innehållade ordet Läsförståelse.

  1. 6. Högläsning som främjar elevers läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Albin Nilsson; Moa Nilsson; Sandra Kripe; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; läsförståelse; ordförståelse; undervisningsfaktorer; lärarens förhållningssätt;

    Sammanfattning : Lärares högläsning är vanligt förekommande i undervisningen på mellanstadiet. Däremot visar forskning att syftet med högläsning varierar, allt från att fungera som ett avslappningsmoment till att vara utvecklande för elevers läsförståelse. LÄS MER

  2. 7. Digital eller traditionell läsning vid läsförståelse : En litteraturstudie om elevers läsförståelse på digitala och traditionella verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Julia Björn; Elin Borg; Clara Svensson; [2023]
    Nyckelord :Accomplishments; digital reading; elementary school; reading comprehension; traditional reading; impact.; Digital läsning; grundskola; läsförståelse; traditionell läsning; prestationer; påverkan.;

    Sammanfattning : Det observerade problemet var att det fanns brister i evidensen på om elevers läsförståelse påverkades av vilket medium de läste i. Litteraturstudiens syfte var därför att bidra med kunskap gällande digital och traditionell läsning vid läsförståelse och hur det kan komma att reflektera elevernas resultat. LÄS MER

  3. 8. Djupare läsförståelse genom boksamtal : Lärares didaktiska överväganden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Hanna Tjebbes Sjövall; Meghan Odelstig; [2023]
    Nyckelord :Boksamtal; gymnasieundervisning; litteraturundervisning; litteraturdidaktik; läsarter; läsförståelse; metakognition; skönlitteratur;

    Sammanfattning : I syftesbeskrivningen för ämnet svenska i gymnasieskolan står det att undervisning ska behandla skönlitteratur. Ett sätt för lärare att utforma undervisning om skönlitteratur är att arbeta med boksamtal. Boksamtalet som metod svarar då på den didaktiska frågan om hur. LÄS MER

  4. 9. Läsförståelsens betydelse för matematisk problemlösning : En litteraturstudie om vilken betydelse som läsförståelsen har för att kunna förstå och tolka ett problem inom matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Matilda Wallin; Veronika Pettersson; [2022]
    Nyckelord :reading comprehension; problem solving; mathematics; läsförståelse; problemlösning; matematik;

    Sammanfattning : En problemlösningsuppgift kan innehålla både naturligt språk och symbolspråk. Det kan ställa till det för elever som har svårt för att skifta mellan de olika språken, men även för de som har svårt för läsningen i stort. LÄS MER

  5. 10. Bilderboken och läsförståelse : En kvalitativ studie om lärares arbete med bilderboken i läsförståelseundervisningen i F-3.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Matilda Andersson; [2022]
    Nyckelord :Bilderbok; läsförståelse; multimodalitet; F-3;

    Sammanfattning : Bilderboken är en multimodal text som elever ofta möter i undervisningen i skolan. Syftet med den här studien har varit att bidra med kunskap om några lärares arbete med bilderboken i läsförståelseundervisningen i årskurs F-3 för att synliggöra hur lärare kan stötta elever i deras utveckling av läsförståelse. LÄS MER