Sökning: "Laborativ matematik"

Visar resultat 6 - 10 av 175 uppsatser innehållade orden Laborativ matematik.

  1. 6. Succé eller distraktion, ett laborativt arbetssätt : Effekterna av ett laborativt arbetssätt med konkret material

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Max Norstedt; Carl Widmark; [2022]
    Nyckelord :Mathematics; Concrete materials; Laborative teaching; Elementary school.; Matematik; Konkret material; Laborativ undervisning; Grundskola.;

    Sammanfattning : Den traditionella matematikundervisningen dominerar fortfarande inom matematikämnet. Syftet med den här studien är att undersöka vilken inverkan en laborativ undervisning med konkret material har på elevers lärande. Syftet är också att se hur konkret material påverkar elevers motivation. LÄS MER

  2. 7. Laborativ matematik ur ett elevperspektiv : En kvalitativ studie där elevers uppfattningar om laborativ matematik jämförs med lärares syfte.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Alexandra Vesterberg; [2022]
    Nyckelord :Aktivitetsbaserad undervisning; mellanstadiet; praktisk undervisning;

    Sammanfattning : Intresset för den laborativa matematikundervisningen har ökat i Sverige och en anledning till detta är att skolor vill förbättra och utveckla sin undervisning i matematik. Lärare belyser att den laborativa matematikundervisningen underlättar för eleverna och hjälper dem förstå den abstrakta matematiken. LÄS MER

  3. 8. Utökad verklighet som ett digitalt verktyg för undervisningen i gymnasieskolan : En kvalitativ utforskande studie om dess styrkor och svagheter

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Tony Hay Werner; [2022]
    Nyckelord :extended reality; XR; qualitative study; Swedish tertiary school; science education; utökad verklighet; XR; kvalitativ studie; svenska gymnasieskolan; naturvetenskaplig undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utforska nyckelintressenters uppfattningar om potentialer och hinder med utökad verklighet (XR) i gymnasieundervisning, speciellt inom matematik- och fysikämnena där det finns flertalet abstrakta moment som elever har svårt för. Ett vidare syfte är att med stöd i studiens resultat utforma riktlinjer som förslag på hur XR kan användas och inte användas i skolan. LÄS MER

  4. 9. Laborativ matematik i utomhusmiljö : En kvantitativ studie utifrån verksamma lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Niclas Notheus; [2022]
    Nyckelord :RME; utforskande matematik och vardagsanknuten matematik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie att undersöka hur de verksamma lärarnas didaktiska val påverkar utfallet för undervisningen kring laborativ matematik i utomhusmiljö och elevernas lärande eftersom detta område är skralt belyst inom forskningen. Studien utgår från det teoretiska ramverket Realistic Mathematics Education (RME). LÄS MER

  5. 10. Lärares inställningar till och arbete med laborativ matematikundervisning. : Teachers’ attitudes towards and work with manipulatives in mathematics teaching and learning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Jessica Svensson; Sara Lindros; [2021]
    Nyckelord :inställning; kompetens; kompetensutveckling; laborativt material; laborativ matematik; undervisning.;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Då undervisningen som bedrivs i skolan ska bidra till att elever stimuleras till att lära och även inhämtar väsentliga kunskaper finns behovet av en variationsrik undervisning och även att den baseras på beprövad erfarenhet. Genom att lärare erbjuder elever en variationsrik undervisning som inkluderar laborativ matematik, bidrar detta till att eleverna både får en variation i sin undervisning men kan även vara fördelaktigt för deras kunskapsutveckling. LÄS MER