Sökning: "Laborativ undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 113 uppsatser innehållade orden Laborativ undervisning.

  1. 1. Drivkrafter i skolutvecklingen. En aktionsforskningsstudie i matematikundervisning för skolår 6.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Marita Johansson; [2023-10-13]
    Nyckelord :metodik; pedagogik; undervisningsformer; lärandeprocesser; samverkan; laborativa arbetssätt; digitalisering; digitaliserade läromedel; gruppdynamik; lärarrollen; elevperspektivet;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att genom aktionsforskning undersöka laborativa arbetssätt i matematik på grundskolenivå. I studien undersöks faktorer som påverkar elevernas lärande och vilka pedagogiska redskap som upplevs gynna elevernas kunskapsutveckling, främst med hänseende på laborativa metoder och ett empiriskt arbetssätt inom matematikundervisning. LÄS MER

  2. 2. Användning av laborativ undervisning och utomhuspedagogik i lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Emelie Petersen; Johanna Gabrielsson; [2023]
    Nyckelord :Elevaktiv; Elevaktiva arbetsmodeller; Grundskolan; Kunskapsfrämjande pedagogik; Laborativ undervisning; Laborativa lektioner; Lågstadiet; Läroplan; Naturkunskap; Naturvetenskap; Pedagogik; Utomhuspedagogik; Årskurs F-3;

    Sammanfattning : Syftet med vår kunskapsöversikt är att undersöka vad forskningen säger om hur lärare i årskurs F-3 använder sig av laborativ undervisning och utomhuspedagogik samt huruvida elevers lärande främjas genom arbetssätten. Frågan har undersökts genom systematiska databassökningar, vilket genererat en mängd olika artiklar. LÄS MER

  3. 3. Enjämförelse mellan en digital laboration och en traditionell labortion i fysikundervisning : En fallstudie

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Aamir Hussain; Maryam Ebrahimi; [2023]
    Nyckelord :Physical educational technology; PhET-simulation; parallel coupling of an electric circut; electricity and electrical circuts; digital experiment; traditional experiment.; Fysisk utbildningsteknik; PhET-simulering; parallellkopplade elektrisk krets; elektricitet och elektriska kretsar; traditionell laboration; digital laboration.;

    Sammanfattning : Praktiska inslag i fysikundervisning spelar en betydande roll för elevernas lärande. Praktiska undersökande och utforskande arbetssätt gynnar elevernas kunskapsutveckling och deras uppfattning kring nya begrepp. LÄS MER

  4. 4. Den laborativa undervisningens påverkan i grundskolans tidiga år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Persson; Alice Andersson; [2023]
    Nyckelord :Erfarenhetsbaserat lärande; Grundskolan; Laborativt lärande; Naturkunskap; Pedagogiska strategier och Undersökande arbetssätt;

    Sammanfattning : Detta är en kunskapsöversikt skriven med syftet att undersöka hur laborativ undervisning kombinerat med olika pedagogiska strategier kan främja lärandet inom de naturvetenskapliga ämnena för elever i åk F-3. För att besvara vår frågeställning genomfördes sökningar i databaserna Web of Science, Swepub, Libsearch och Ebsco. LÄS MER

  5. 5. Den laborativa undervisningens möjligheter för begreppsbildning : En litteraturöversikt kring hur laborativ undervisning kan gynna elevers begreppsbildning av vattenmolekylen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Anna Larsson; Maja Birgersson; Rebecca Bille; [2022]
    Nyckelord :vatten; vattenmolekyl; lågstadie; laborativ undervisning; multimodal undervisning; stöttning; kommunikation; interaktion;

    Sammanfattning : Denna litteraturöversikt syftar till att undersöka hur lågstadieelever skapar mening i laborativ undervisning i naturvetenskap. Utgångspunkten i arbetet kommer från uppfattningen att många lågstadieelever tycker naturvetenskapsämnet är svårtillgängligt och upplever en problematik kring det abstrakta. LÄS MER