Sökning: "Laborativt material"
Visar resultat 21 - 25 av 271 uppsatser innehållade orden Laborativt material.
21. Laborativt arbete i matematikundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Abstrakt Elever ska ges möjligheter att utveckla sin förtrogenhet för matematik genom att använda olika representationsformer. Eleverna ska sedan kunna visa sina kunskaper genom att resonera och beskriva hur de löser matematiska problem med hjälp av dessa representationsformer. LÄS MER
22. Laborativt material i matematikundervisningen : En studie om grundskollärares uppfattningar om laborativt material
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Laborativt material är ett konkret undervisningsverktyg som kan användas i matematikundervisningen för att underlätta och utveckla elevernas matematiska förmåga. Materialet tycks kunna skapa konkretiserade förklaringarna som både förtydligar och synliggör abstrakta matematiska begrepp, däremot leder materialet i sig nödvändigtvis inte till lärande, utan läraren har en central roll för att främja elevernas utveckling. LÄS MER
23. En nalle, två kottar och tre träklossar. Leksaker eller pedagogiska hjälpmedel i matematikundervisningen? : En enkätstudie om användningen av laborativt material i matematikundervisningen i grundskolans tidigare år
M1-uppsats, Karlstads universitetSammanfattning : Användandet av laborativt material är ett populärt inslag i matematikundervisningen i grundskolans tidigare år. Arbetssättet kan bidra till en konkretisering av matematikens annars abstrakta tankegångar. Syftet med studien är att utforska användningen av laborativt material i matematikundervisningen i grundskolans tidigare år. LÄS MER
24. Laborativt material och flerspråkiga elevers lärande i matematik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktikSammanfattning : Denna litteraturstudie undersöker hur användandet av laborativt material kan stödja flerspråkiga elevers lärande i matematik i F-9. Det växande antalet flerspråkiga elever i dagens Sverige ställer stora krav på lärarens pedagogiska och praktiska kunskaper. LÄS MER
25. Laborativt material? : Hur lärare på lågstadiet beskriver att de använder laborativt material vid bråkundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Bråk har visat sig vara ett svårt ämne i matematikundervisningen där många elever saknar grundläggande kunskaper inom området. Flera forskningsstudier har visat att lärares användning av laborativt material kan stödja elevernas begreppsbildning i bråkundervisningen. LÄS MER