Sökning: "Landmärken"
Visar resultat 1 - 5 av 62 uppsatser innehållade ordet Landmärken.
1. Modulating Depth Map Features to Estimate 3D Human Pose via Multi-Task Variational Autoencoders
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Human pose estimation (HPE) constitutes a fundamental problem within the domain of computer vision, finding applications in diverse fields like motion analysis and human-computer interaction. This paper introduces innovative methodologies aimed at enhancing the accuracy and robustness of 3D joint estimation. LÄS MER
2. Stroke och stråk : planerade stråk för strokepatienter med implementering på Kungälvs sjukhus västra del
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : Idag är stroke den vanligaste orsaken till funktionsnedsättning i Sverige (Socialstyrelsen 2018). Samtidigt går forskningen om rehabiliteringen av människor i utomhusmiljöer framåt. Att kombinera sjukvården med den kunskapen undersöks i den här uppsatsen. LÄS MER
3. Framhävning av urbana objekt: Bakgrundsljusets påverkan på upplevelsen av ett landmärke
Kandidat-uppsats, Jönköping University/JTH, Byggnadsteknik och belysningsvetenskapSammanfattning : Urbana miljöers komplexitet och rörelse kräver noga planerad ljussättning och omsorgsfull prioritering i samspelet mellan att lyfta fram viktiga element och lämna andra åt sidan. För att minska risken för överbelysning genom ljussättning av objekt med stor ljushetskontrast mot dess bakgrund bör alternativa metoder för att framhäva landmärken i stadsrum utredas. LÄS MER
4. Vad ska vägleda dig i en 3D-labyrint? : En kvalitativ studie av spår, ljud och markeringar som vägledningshjälpmedel
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknikSammanfattning : Det finns olika variationer av vägledningshjälpmedel som hjälper spelaren att navigera sig i en 3D-omgivning. I denna kvalitativa studie kommer det undersökas hur spår, ljud och markeringar som vägledningshjälpmedel kan stödja en spelare i en 3D-labyrint. LÄS MER
5. Submap Correspondences for Bathymetric SLAM Using Deep Neural Networks
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Underwater navigation is a key technology for exploring the oceans and exploiting their resources. For autonomous underwater vehicles (AUVs) to explore the marine environment efficiently and securely, underwater simultaneous localization and mapping (SLAM) systems are often indispensable due to the lack of the global positioning system (GPS). LÄS MER