Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. "Klart du är en tjej. Du har ju långt hår med flätor och kjolar" : Hur kön görs i Camilla Gisslows roman Jag har ingen historia, jag har ett liv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Charlie Nilsson; [2019]
    Nyckelord :Identitet; litteratur; värdegrund; Nussbaum; genus; kön; Langmann; tolererande subjekt;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker hur Camilla Gisslows roman Jag har ingen historia, jag har ett liv (2016) kan användas i svenskundervisningen utifrån skolans värdegrund samt hur den kan möjliggöra, som Elisabeth Langmann benämner det, tolererande subjekt. Utvalda delar av romanen analyseras utifrån Judith Butlers teori om hur kön görs, vilka ligger till grund för de didaktiska implikationerna. LÄS MER

  2. 2. "...Och normen levde lycklig i alla sina dagar... eller?" : En kvalitativ studie kring förskolepersonals syn på sitt arbete kring olikheter och normer i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Nina Forsblom; Elin Hammarstedt; [2018]
    Nyckelord :förskola; olikheter; normer; normkritik;

    Sammanfattning : Förskolepersonalens pedagogiska förhållningssätt påverkar arbetet med normer och värden i förskolan. Det råder olika uppfattningar kring hur detta arbete ska se ut. LÄS MER

  3. 3. “Alla platsar ju inte i skolmiljön om man säger så” En undersökning om hur fritidslärare talar om barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hanna Sundberg; Åsa Håkansson; [2018]
    Nyckelord :fritidshem; normer; socialkonstruktivism; tolerans;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet var att undersöka hur fritidslärare talar om barn utifrån normer och tolerans. I läroplanen för grundskolan står det att skolans värdegrund och uppdrag är en likvärdig utbildning (Skolverket rev. LÄS MER