Sökning: "Language anxiety"

Visar resultat 1 - 5 av 185 uppsatser innehållade orden Language anxiety.

  1. 1. Exploring the Integration of Artificial Intelligence Tools in English as a Foreign Language (EFL) Pedagogy. A Literature Review

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Göteborgs universitet / Lärarutbildningsnämnden

    Författare :Rasmus Andersson; Axel Ringhagen; Albin Tapper; [2024-01-18]
    Nyckelord :Teachers; implementing AI; EFL classroom;

    Sammanfattning : The introduction of artificial intelligence (AI) tools in schools has sparked a polarised debate about its negative impact on critical thinking, plagiarism, and problem-solving skills. Future educators will be affected by the tools, prompting this thesis to explore their potential benefits and challenges through a literature review. LÄS MER

  2. 2. The Impact of Collaborative Learning on Motivation and Speaking Anxiety in the Young EFL Classroom

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Amini; Helin Bicen; [2024]
    Nyckelord :English as a Foreign Language; Collaborative learning; motivation; anxiety; speaking anxiety; learning motivation; primary school;

    Sammanfattning : This study explores the influence of collaborative learning on motivation and speaking anxiety in the English as a Foreign Language (EFL) classroom for young learners. The study highlights a crucial research aspect by examining the role of collaborative learning in addressing speaking anxiety. LÄS MER

  3. 3. Stödjande insatser för ensamkommande unga: en retrospektiv studie ur de ensamkommande ungas perspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Kristin Persson Borgström; [2024]
    Nyckelord :unaccompanied minors; support measures; integration; user perspective; ensamkommande unga; insatser; brukarperspektiv; Social Sciences;

    Sammanfattning : Support measures for unaccompanied minors relate to their integration processes in Sweden. This study contributes to the understanding of the integration process of unaccompanied youth by examining interventions through their retrospective perspective. LÄS MER

  4. 4. Djurassisterade insatsers påverkan på personer med demenssjukdom : En allmän litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Siri Persson; N N; [2024]
    Nyckelord :Animal-assisted interventions; interventions; dementia; general literature review; impact; independent nursing interventions; Allmän litteraturöversikt; demenssjukdomar; djurassisterade insatser; oberoende omvårdnadsåtgärder; påverkan;

    Sammanfattning : Bakgrund: Ungefär 130 000–150 000 personer i Sverige lider idag av demenssjukdomar och varje år insjuknar ytterligare ca 20 000–25 000 personer i sjukdomen. Demenssjukdomar innebär en progressiv försämring av kognitiva funktioner, vilket medför symtom som minnesstörningar, rumsliga oförmågor, nedsatta språkförståelser, förlust av inlärda funktioner, nedsatta praktiska förmågor samt beteendeförändringar. LÄS MER

  5. 5. Sprechangst und positive Emotionen im DaF-Unterricht : Empirische Studie der didaktischen Ausgangspunkte

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Björk Annaklara; [2024]
    Nyckelord :Fremdsprachenverwendungsangst; Foreign Language Enjoyment; DaF-Unterricht; Lehrkräfte; Fremdsprachendidaktik; Didaktische Ausgangspunkte;

    Sammanfattning : Diese Examensarbeit beschäftigt sich mit den Fragestellungen, wie Lehrkräfte im schwedischen gymnasialen DaF-Unterricht Fremdsprachenverwendungsangst dämpfen, Foreign Language Enjoyment fördern und anhand welcher didaktischen Ausgangspunkte dies geschieht. Mit einer qualitativen Methode wurden 3 Lehrkräfte befragt. LÄS MER