Sökning: "Language-developing methods"
Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden Language-developing methods.
1. Språkutvecklande undervisning i samhällskunskap
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)Sammanfattning : I dagens skola präglas klassrummet av en stor mångfald med elever från olika delar av världen. Det innebär att lärarna möter och undervisar elever med olika språkliga förutsättningar. LÄS MER
2. Språkutvecklande arbetssätt och metoder i förskolan för att alla barn ska nå en gymnasieexamen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : I följande studier har vi undersökt hur fyra olika förskolor arbetar med barns språkutveckling i deras gemensamma vision att alla barn ska nå en gymnasieexamen och hur barnen följer upp samt om det finns någon statistik kring barnens skolgång. Vi har studerat vilka arbetssätt och metodpedagoger som används i förskolans verksamhet samt hur dessa skiljer sig åt i olika socioekonomiska stadsdelar inom förskoleområdet. LÄS MER
3. Språkutvecklande lärmiljöer i förskolan : En kvalitativ studie med inblick i pedagogernas arbetssätt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva hur pedagoger inom förskolan arbetar med att skapa lärmiljöer som främjar språkutvecklingen hos barn. Studien har teoretiskt utgångspunkt i den sociokulturella teorin och har en kvalitativ forskningsansats där datainsamlingsmetoden har varit semistrukturerade intervjuer och analyserats utifrån tematisk analysmetod. LÄS MER
4. Språkutvecklande arbetssätt i SO-undervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : The aim of this study is to explore how teachers and principals conceptualize language development and what strategies they employ to promote language development in their students. The research was conducted using qualitative interviews in a primary school located in three cities in southern Sweden. LÄS MER
5. “Vi lär oss språk genom språk” : En kvalitativ intervjustudie om hur lärare främjar språk- och kunskapsutveckling i flerspråkiga F-3-klassrum
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Over the past few decades, as a result of globalization and increasing global migration, Sweden has witnessed significant demographic changes. This has created a multicultural and multi-linguistic society. LÄS MER