Sökning: "Language-developing work methods"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Language-developing work methods.

  1. 1. Språkutvecklande lärmiljöer i förskolan : En kvalitativ studie med inblick i pedagogernas arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :HANSSON REBECCA; [2023]
    Nyckelord :Learning environment; Socio-cultural theory; Preschool teacher; Language development; Preschool; Förskollärare; Språkutveckling; Lärmiljöer; Förskola; Sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva hur pedagoger inom förskolan arbetar med att skapa lärmiljöer som främjar språkutvecklingen hos barn. Studien har teoretiskt utgångspunkt i den sociokulturella teorin och har en kvalitativ forskningsansats där datainsamlingsmetoden har varit semistrukturerade intervjuer och analyserats utifrån tematisk analysmetod. LÄS MER

  2. 2. Språkmiljöer i förskolan på olika villkor : En kvalitativ studie ur ett sociokulturellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Alexandra Törnevik; [2021]
    Nyckelord :Preschool; Preschool teacher; Language environment; Language disorder; Language development; Förskola; Förskollärare; Språkmiljö; Språkstörning; Språkutveckling;

    Sammanfattning : In the following study, the work of educators has been studied. This is in the form of how educators use language-stimulated learning environments to promote the language of children with language disorders. LÄS MER

  3. 3. Flerspråkighet i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärarna arbetar för att främja barns språkutveckling!

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Hajer Kaddour; Meryem Yalçinkaya; [2020]
    Nyckelord :Multilingual; mother tongue; preschool; socio-cultural perspective; language development;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate the preschool teacher’s attitude and attitude towards working with children who have Swedish as a second language. We are also investigating what working methods and materials preschool teachers use to promote multilingual children's language development with regards to the Swedish language and the child's mother tongue. LÄS MER

  4. 4. Nyanlända mellanstadieelever i behov av särskilt stöd i matematik : En intervjustudie om hur svenska skolor arbetar med särskilda åtgärder och vilka dilemman som stöts på

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Ann Brattström; [2020]
    Nyckelord :Newly arrived middle school students; basic math knowledge; special measures; dilemma; Nyanlända mellanstadieelever; grundläggande matematikkunskaper; särskilda åtgärder; dilemma;

    Sammanfattning : När nyanlända elever, som kommer till Sverige i åldern 9 till 12 år, har stora kunskapsluckor i matematikkunnandet blir det ett utmanande arbete för den svenska skolan att tillgodose dessa elevers behov av stöd. Syftet med denna studie är fördjupa kunskap om hur svensk skola arbetar med nyanlända mellanstadieelever som på grund av bristande grundläggande matematikkunskaper är i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  5. 5. Språk och språkutveckling för elever i förskoleklass : Vilka språkutvecklande metoder och aktiviteter tar personalen med in i klassrummen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linda Albornoz; Lina Ericson; [2019]
    Nyckelord :barn elever förskoleklass kommunikation språk språkutveckling;

    Sammanfattning : Denna studie utgår ifrån ett sociokulturellt perspektiv och syftet var att synliggöra vad förskoleklasspersonalen använder för metoder och aktiviteter för att främja elevernas språk och språkutveckling. För att genomföra studien användes en kvantitativ enkätstudie med mestadels slutna frågor men även några öppna frågor. LÄS MER