Sökning: "Lars Lek"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Lars Lek.

  1. 1. Gynnsamma lärmiljöer för barn inom autismspektrumtillstånd - En systematisk litteraturstudie i förskolans kontext

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Petera Hissa; Sara Ceder; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractUppsats/Examensarbete: 15 hpProgram och/eller kurs: Specialpedagogprogrammet SPP610 Nivå: Avancerad nivåTermin/år: Ht/2018 Handledare: Katharina Jacobsson Examinator: Lars-Erik OlssonRapport nr: HT18-2910-280-SPP610Nyckelord: Autismspektrumtillstånd, gynnsam lärmiljö, förskolaBakgrund: Förskolan har som uppdrag att erbjuda barnen en trygg miljö som utmanar till lek och aktivitet och verksamheten skall anpassas till alla barn och de barn som kortvarigt eller varaktigt är i behov av mer stöd skall få detta inom den ordinarie verksamheten (Skolverket, 2016). Denna studie har fokus på barn inom autismspektrumtillstånd i förskolans kontext. LÄS MER

  2. 2. "Får jag var med?" : En kvalitativ intervjustudie kring pedagogers erfarenheter om hur barn kliver in i lek samt hur pedagogers förhållningssätt ser ut kring att stötta barn in i lek.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lars Larsson; Maria Malm; [2017]
    Nyckelord :Lek; tillträdesstrategi; pedagogens roll;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att generera fördjupad kunskap utifrån pedagogers erfarenheter kring hur barn går tillväga för att få tillgång till lek samt hur pedagogers förhållningssätt ser ut kring att stötta barn in i lek. Frågeställningarna vår studie utgick från var: Vilka strategier anser pedagoger att barn använder för att få tillträde till lek samt Hur förhåller sig pedagoger till att stötta barn vars tillträdesstrategier inte leder till lek? De teoretiska perspektiv vi utgått från är Corsaros tillträdesstrategier samt Vygotskijs sociokulturella perspektiv för att tolka och förstå vår empiri. LÄS MER

  3. 3. Demokratiskt lärande i ett musikalprojekt-Elevuppfattningar om estetiska läroprocesser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Lars Ravnskov; [2009]
    Nyckelord :Pupil perspective; pupil strategy; play; communication; interpretation of information; role play; cultural communication; motivation; democracy; Elevperspektiv; elevstrategi; lek; kommunikation; informationstolkning; rollspel; kulturkommunikation; motivation; demokrati;

    Sammanfattning : Mitt examensarbete handlar om hur grundskoleelever ser på sitt lärande och sin motivation i ett musikalprojekt. Syftet är att beskriva detta, sätta det i samband med skolans värdegrund och få en förståelse för relationen mellan lärandet och motivationen. LÄS MER

  4. 4. Matematik - Lekande lätt : Ett arbete om hur matematik och lek i förskolan kan kombineras

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för matematik, natur- och datavetenskap

    Författare :Lars Persson; [2008]
    Nyckelord :Förskola; Inlärning; Matematik; Lekar;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet var att skapa ett häfte med några tips och idéer på hur matematik och lek kan kombineras, och att se om det finns några sidovinster med att kombinera matematik och lek. Lekarna i häftet ska vara genomförbara utan krav på vare sig material eller miljö. LÄS MER