Sökning: "Lars Malmgren"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Lars Malmgren.

  1. 1. Lik en raga på myren : Dialekt och identitet i skönlitteratur och svenskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Maja Dahlbäck; [2020]
    Nyckelord :dialekt; identitet; litteraturdidaktik; norrländsk litteratur;

    Sammanfattning : This essay, called Like a dry, dead tree on the bog, examines how the identity-bearing aspects of the dialects in fiction can be applied in teaching literature in the Swedish subject. The method used is a qualitative analysis and close reading of three works made by authors from the same area, Västerbotten and Norrbotten. LÄS MER

  2. 2. Digitaliseringen och det tredelade svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Andreas Lars-Erik Jansheden; [2020]
    Nyckelord :digitalisering; elevdator; en-till-en; lärande; multimodalitet; skola; svenska; undervisning; ämneskonceptioner;

    Sammanfattning : Uppsatsen berör svenskämnet och dess relation till den pågående digitaliseringsprocessen i skolan. Syftet är att undersöka hur ämnet svenska kan förhålla sig till denna process ur ett ämnesdidaktiskt perspektiv. Multimodal teoribildning kopplas till svenskämnet. LÄS MER

  3. 3. Varför läsa skönlitteratur i gymnasieskolan? Hur lärare motiverar användandet av skönlitteratur i svenskundervisningen

    C-uppsats,

    Författare :Morten Mortensen; [2011]
    Nyckelord :värdegrund; demokrati; skönlitteratur; tolkningsge;

    Sammanfattning : Syftet med min uppsats är att undersöka hur svensklärare i gymnasieskolan motiverar användandet avskönlitteratur i sin undervisning. Lärarnas motiveringar vill jag analysera utifrån Lars-Göran Malmgrenstre ämneskonceptioner för svenskämnet, samt Ingrid Mossberg Schüllerqvists teorier kringtolkningsgemenskaper för svenskämnet. LÄS MER

  4. 4. Varför läsa litteratur : En kvalitativ studie av fyra svensklärares tankar och attityder till skönlitteraturläsning på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Isabella Jansson; [2008]
    Nyckelord :skönlitteratur; undervisning; läsning; gymnasiet;

    Sammanfattning : The aim with the study is to get an understanding of why pupils read literature in upper secondary school from four Swedish teachers´ thoughts and attitudes towards fiction in upper secondary school. Some of the theoretical starting points that lay as a foundation to the study are Lpf 94, the curriculum for Swedish and different literature oriented researchers as Lars-Göran Malmgren´s subject construction, Louise M. LÄS MER