Sökning: "Lastbilsmotorer"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet Lastbilsmotorer.
1. Analys och underhåll av komponenter i tuff kemisk miljö
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/ElektronikSammanfattning : Examensarbetet som rapporten redovisar utfördes i ett av Volvo Group Truck Operation:s (GTO) gjuterier på motorfabriken i Skövde. Här används sandgjutning för att tillverka komponenter till lastbilsmotorer av gjutjärn. I gjutprocessentillverkas sandkärnor enligt Epoxy-SO2-metoden. Sandkärnorna hanteras av robotar i slutna celler. LÄS MER
2. The Miller Cycle on Single-Cylinder and Serial Configurations of a Heavy-Duty Engine
Master-uppsats, KTH/FörbränningsmotorteknikSammanfattning : I jämförelse med sina föregångare, har moderna lastbilsmotorer genomgått en betydandeutveckling och har utvecklats till effektiva kraftmaskiner med låga utsläpp genom införandet avavancerade avgasbehandlingssystem. Trots att de framsteg som gjorts under utvecklingen av lastbilsmotorer har varit betydande, så framhäver de framtida förväntningarna vad gällerprestanda, bränsleförbrukning och emissioner behovet av snabba samt storskaliga förbättringar av dessa parametrar för att förbränningsmotorn ska fortsätta att vara konkurrenskraftig och hållbar. LÄS MER
3. Möjligheter med kollaborativa robotar i slutmonteringen på Volvo GTO : Urvalsprinciper för en coaktiv implementation
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för ingenjörsvetenskapSammanfattning : Kollaborativa robotar är ny teknik som erbjuder flexibilitet och precision för manuella arbetsuppgifter som tidigare har varit svåra att automatisera. Volvo Group Trucks Operations motorfabrik i Skövde är en pilotfabrik där nya tekniska lösningar testas innan de förs vidare i koncernen. LÄS MER
4. Thermo-mechanical fatigue of castiron for engine applications
Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)Sammanfattning : In an engine component the repeated start-stop cycles cause temporal and local inhomogeneous temperatures, which in turn lead to a type of low-frequency loading, plastic deformation and eventually failure due to thermo-mechanical fatigue. Simultaneously, high-frequency mechanical loading arises from the cyclic combustion pressure and from road induced vibrations. LÄS MER
5. Thermo-mechanical fatigue of castiron for engine applications
Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)Sammanfattning : In an engine component the repeated start-stop cycles cause temporal and local inhomogeneous temperatures, which in turn lead to a type of low-frequency loading, plastic deformation and eventually failure due to thermo-mechanical fatigue. Simultaneously, high-frequency mechanical loading arises from the cyclic combustion pressure and from road induced vibrations. LÄS MER