Sökning: "Law and economics"

Visar resultat 1 - 5 av 455 uppsatser innehållade orden Law and economics.

  1. 1. Mänskliga rättigheter i skuggan av företagande? : En analys av Sveriges efterlevnad av FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter

    L2-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Tilda Lundström; [2021]
    Nyckelord :FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter; Sveriges implementering av UNGP; mänskliga rättigheter; nationell handlingsplan; John G. Ruggie.; Law and Political Science; Social Sciences; Business and Economics;

    Sammanfattning : Sverige är ett av få länder som har tagit fram en nationell handlingsplan för att omsätta FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter på nationell nivå. FN:s vägledande principer skapar inga nya folkrättsliga förpliktelser, utan uppmuntrar endast stater att ta fram nationella handlingsplaner för att omsätta principerna på nationell nivå. LÄS MER

  2. 2. H&M:s ansvar inom textilindustrin ur ett socialt perspektiv - En riktad kvalitativ innehållsanalys av H&M:s hållbarhetsrapporter publicerade år 2009 respektive år 2019 utifrån CSR-teorin

    L2-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Melina Hägerö; [2021]
    Nyckelord :H M; CSR; CSR-teorins sociala perspektiv; H M:s hållbarhetsrapporter; arbetsvillkor; textilindustrin.; Social Sciences; Business and Economics; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka det multinationella företaget H&M:s två hållbarhetsrapporter publicerade år 2009 och år 2019. Detta för att se om någon förändring i deras arbete har skett för att uppnå godkända arbetsvillkor för sina textilarbetare. LÄS MER

  3. 3. Värdesätts företags rapporterade hållbarhetsinformation mer eller mindre av investerare, efter att den blivit lagstadgad?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi; Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Eva-Maria Johansson; Ann-Louise Larsson; [2021]
    Nyckelord :Sustainability; sustainability performance; ESG; ESG rating; value relevance; statutory sustainability reporting; sustainability report; Hållbarhet; hållbarhetsprestanda; ESG; ESG-betyg; värderelevans; lagstadgad hållbarhetsrapportering; hållbarhetsrapport;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Titel: Värdesätts företags rapporterade hållbarhetsinformation mer eller mindre av investerare, efter att den blivit lagstadgad?  Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi  Författare: Eva-Maria Johansson och Ann-Louise Larsson  Handledare: Jan Svanberg  Datum: 2021 – januari  Syfte: Företags hållbarhetsredovisning och nyttan med den för investerare, har under många år varit ett aktuellt ämne inom företagsekonomisk forskning. Flertalet tidigare studier har undersökt hur företags hållbarhetsredovisning påverkar hur ett företag värderas av investerare på kapitalmarknaden. LÄS MER

  4. 4. Är det öppet köp på utbildningen? : En kvalitativ studie om två högskolors utformande av strategisk kommunikation till presumtiva studenter.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013); Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Emelie Arvidsson; Emma Arvidsson; [2021]
    Nyckelord :Education; strategic communication; university; student; customer; Gothenburg School of Business; Economics and Law; Stockholm School of Economics; Utbildning; strategisk kommunikation; högskola; student; konsument; Handelshögskolan i Göteborg; Handelshögskolan i Stockholm;

    Sammanfattning : Den utbildningsmarknad som utvecklats de senaste decennierna har alltmer inneburit att lärosäten strategiskt arbetar med relationsbyggande kommunikation för att sälja sina utbildningsutbud. Problemområdet omfattar därmed en komplexitet inom utbildningskommunikation hos högskolor. LÄS MER

  5. 5. Factors Influencing Consumers’ Purchase Intention of Co-branded Products with Eco-labels

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Graduate School

    Författare :Junru Li; Maria Cristina Mincic; [2020-06-25]
    Nyckelord :co-branding; eco-label; brand equity; eco-label equity; perceived fit; ease of transfer; product evaluation; purchase intention;

    Sammanfattning : MSc Marketing and Consumption.... LÄS MER