Sökning: "Learning by ear"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden Learning by ear.

  1. 1. "Musiken ligger i dvala" : En fenomenografisk studie av elevers uppfattningar av fenomenet notläsning i musikklass med körprofil i svensk grundskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Tobias Bennsten; [2024]
    Nyckelord :Reading music; music school; choir singing; choir profile; phenomenography; ear training; inner hearing; Notläsning; musikklass; körsång; körprofil; fenomenografi; gehör; inre hörande;

    Sammanfattning : Syftet med detta självständiga arbete är att bidra med mer kunskap om hur grundskoleelever i musikklass med körprofil i Sverige uppfattar fenomenet notläsning. I bakgrundskapitlet presenteras en kort historik över notskriftens historia, en redogörelse för musikklassen som fenomen samt definitioner av termer som används i detta arbete. LÄS MER

  2. 2. Mitigating Unintended Bias in Toxic Comment Detection using Entropy-based Attention Regularization

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Fabio Camerota; [2023]
    Nyckelord :XLNet; BERT; Toxic Comment Classification; Entropy-based Attention Regularization; XLNet; BERT; Toxisk Kommentar Klassificering; Entropibaserad uppmärksamhetsreglering;

    Sammanfattning : The proliferation of hate speech is a growing challenge for social media platforms, as toxic online comments can have dangerous consequences also in real life. There is a need for tools that can automatically and reliably detect hateful comments, and deep learning models have proven effective in solving this issue. LÄS MER

  3. 3. Learning by ear, and its place in classical music

    Master-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Charlotte Rebecca Naden; [2023]
    Nyckelord :Learning by ear; bassoon; self-efficacy; performance nerves; deliberate play; Performing Arts;

    Sammanfattning : This project, presented as a lecture recital is about my experimentation and discoveries of the benefits of learning classical music by ear and performing by memory. The focus of this topic is to learn a variety of audition orchestra excerpts and solo pieces common in the bassoon repertoire by ear, and reflect on whether my music performance anxiety is reduced by performing from memory and from the preparation of learning and practising by ear. LÄS MER

  4. 4. Får jag kalla mig basist? : En sociokulturell självstudie i hur den sociala kontexten påverkar min utveckling på kontrabas inom jazzgenren.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Karin Mörnerud; [2023]
    Nyckelord :double bass; jazz ensemble; group dynamics; sociocultural perspective; gender perspec-tive; improvisation; kontrabas; jazzensemble; gruppdynamik; sociokulturellt perspektiv; genusperspektiv; improvisation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få syn på hur jag approprierar kulturella redskap på kontrabas inom jazzgenren och hur den sociala kontexten påverkar mitt lärande. Det sociokulturella perspektivet ligger till grund för min studie och fokuserar på ökat deltagande, mästarlära och appropriering av kulturella redskap. LÄS MER

  5. 5. Var är stämman? : En fenomenologisk studie om melodins påverkan vid plankning av stämmor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Olivia Lagerberg; [2022]
    Nyckelord :Harmony lines; melody; folk music; learning by ear; inner hearing; phenomenol- ogy; Stämspel; melodi; folkmusik; plankning; inre lyssnande; fenomenologi;

    Sammanfattning : Detta arbete syftar till att undersöka hur inre medvetenhet samt kunskap om melodin inverkar på min upplevelse och förmåga att lära mig, samt att uppfatta, stämmor utifrån inspelade förlagor. I studien plankar jag tre stycken stämmor från inspelningar med tre olika duokonstellationer från Dalarna, där jag för varje stämma som plankas har olika grader av inre medvetenhet samt kunskap om melodin. LÄS MER