Sökning: "Learning strategies"

Visar resultat 16 - 20 av 1428 uppsatser innehållade orden Learning strategies.

  1. 16. Biologin och naturkunskapens roll i kost- och hälsoundervisning. : En kvalitativ studie om målsättning och undervisningsstrategier från ett gymnasielärareperspektiv.

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)

    Författare :Céline Steib; [2024]
    Nyckelord :Food-related education; adolescents; biology; cross-curricular teaching; integrated curriculum; high-school; Kost- och hälsoundervisning; ämnesövergripande arbete; ämnesintegrerad undervisning; biologi; naturkunskap; gymnasiet; lärarperspektiv;

    Sammanfattning : In Sweden, food-related education is vaguely incorporated in several mandatory high school subjects but not much is known about how it is incorporated in the biology and natural science subjects. This study aimed to understand how Swedish high school biology and natural science teachers approach and contribute to food-related education within and across subjects. LÄS MER

  2. 17. Svårigheter med känslig historieundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Daniel Mocic; John Wretlind; [2024]
    Nyckelord :Sensitive history; Teaching history; Multicultural classrooms; Teaching; Techniques; Känslig historia; Mångkulturellt klassrum; Undervisning i känslig historia; Undervisning i historia Undervisning Lärarstil; Undervisning; Lärarstil;

    Sammanfattning : Abstract In our research, we sought to identify effective methodologies for teaching sensitive or challenginghistorical subjects within educational contexts. This endeavor was driven by our belief that a nuancedunderstanding of these pedagogical strategies is essential for enhancing future classroom interactions. LÄS MER

  3. 18. Exploring adaptation of self-supervised representation learning to histopathology images for liver cancer detection

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för system- och rymdteknik

    Författare :Markus Jonsson; [2024]
    Nyckelord :Self-supervised learning; Representation learning; Computer vision;

    Sammanfattning : This thesis explores adapting self-supervised representation learning to visual domains beyond natural scenes, focusing on medical imaging. The research addresses the central question: "How can self-supervised representation learning be specifically adapted for detecting liver cancer in histopathology images?" The study utilizes the PAIP 2019 dataset for liver cancer segmentation and employs a self-supervised approach based on the VICReg method. LÄS MER

  4. 19. Skapa rörelse : En studie i underhållningsdesign och dekor som rör på sig.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Hanna Gunséus; [2024]
    Nyckelord :Entertainment design; Moving props; Product Engineering Design; Animatronics; Design principles; Underhållningsdesign; Rörlig dekor; Teknisk Design; Animatronics; Designprinciper;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet genomfördes på ett företag som tillverkar dekor till nöjesindustrin ex. nöjesparker och eventbyråer. I dagsläget tillverkar företaget stillastående dekor, men har en vision att i framtiden bygga in olika sorters rörelser. LÄS MER

  5. 20. Lärares val av läromedel i modersmålsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Mohammad Ali Taha; Abdisalam Hassan Yusuf; [2024]
    Nyckelord :Teaching materials; choice of teaching materials; mother tongue teaching; Arabic; Somali.; Läromedel; läromedelsval; modersmålsundervisningen; arabiska; somaliska.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka modersmålslärares strategier för att välja läromedel samt motiven som ligger till grund för dessa val på deras modersmålsundervisning i somaliska och arabiska.Studien bygger på ett sociokulturellt perspektiv och ramverk som betonar att elever lär sig i samspel med andra människor, med hjälp av fysiska och intellektuella språkliga redskap liksom läromedel. LÄS MER