Sökning: "Learning study kritiska aspekter"
Visar resultat 1 - 5 av 84 uppsatser innehållade orden Learning study kritiska aspekter.
1. Kontrastera mera i programmeringsundervisningen : En learning study om hur lärare på lågstadiet kan designa undervisning som utvecklar elevers förståelse för sekvenser
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Programmering är en relativt ny del av den svenska skolans läroplan och forskning visar att lärare känner osäkerhet över såväl lektionsinnehåll som design. Enligt rådande läroplan ska elever i årskurs 1–3 ges möjlighet att utveckla förståelse för entydiga stegvisa instruktioner. LÄS MER
2. Vem förföljer kaninen? : En designstudie där barnen experimenterar med det fysikaliska fenomenet ljus och skugga
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : Abstract The study is based on teaching design grounded in variation theory, and aims to develop knowledge about how teaching about physical phenomenon of light and shadow can be designed in an exploratory way to develop childrens`s science learning. A total of six children aged four to five were inkluded in the study. LÄS MER
3. Den relationella uppfattningen av likhetstecknet : En designbaserad forskningsstudie i årskurs 2
Master-uppsats, Karlstads universitetSammanfattning : I flera decennier har likhetstecknets betydande roll i matematikämnet studerats av en rad olika forskare. Där det tydligt framgår att den operativa uppfattningen av likhetstecknet dominerar i klassrummen, därav syftar vår studie till att undersöka hur elevers uppfattning och förståelse av likhetstecknets relationella funktion förändras om olika delar av undervisningsinnehållet varieras. LÄS MER
4. Lekfull matematik : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar kring matematik integrerat med lek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur förskollärare uppfattar att matematik kan integreras med lek samt hur de planerar och genomför detta arbete. Studien utgår från variationsteorin där de centrala begrepp som lyfts är lärandeobjekt, kritiska aspekter och variationsmönster. LÄS MER
5. Variera för att effektivisera? : En litteraturstudie av variationsteorins användning inom matematikdidaktisk forskning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Matematik är ett komplext ämne som upplevs som svårt av många elever, därför behöver undervisningen ge goda förutsättningar för att utveckla elevers matematikkunskaper. En teoretisk grund som används av allt fler lärare och skolor för att utveckla matematikundervisningen är variationsteorin. LÄS MER