Sökning: "Learning study matematik subtraktion"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Learning study matematik subtraktion.

  1. 1. Läromedlets funktion i matematikklassrummet : En jämförelse av läromedel med fokus på området addition och subtraktion i årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Christine Klövholm; Khadija Morabet; [2023]
    Nyckelord :textbooks; mathematics-specific concepts; representation forms; counting methods; läromedel; matematikspecifika begrepp; representationsformer; räknemetoder;

    Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie är att undersöka vilka förutsättningar som ges för elevers begreppsförståelse i läromedel inom addition och subtraktion i årskurs 1. Metoder som använts för att sammanställa resultatet skedde via en innehållsanalys av fyra matematikläromedel, muntliga intervjuer med lärare och enkätformulär. LÄS MER

  2. 2. Tallinjen som representation vid subtraktion- en kvalitativ innehållsanalys av läromedel i matematik

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Carina Lindsten; [2022]
    Nyckelord :taluppfattning; läromedel i matematik; representationer; tallinje; subtraktion; beräkningsstrategier; räkningsstrategier; konstruktivism; kognitiva scheman; assimilation; ackommodation;

    Sammanfattning : The number line as a representation at subtraction- A qualitative content analysis of textbooks in mathematic. Number sense has a prominent role in mathematics. It is an ability seen as the basis for the student´s continued development in mathematics. LÄS MER

  3. 3. Subtraktionsstrategier från lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Lina Bernhardsson; [2020]
    Nyckelord :calculation strategy; laboratory material; mathematics; subtraction; teaching; laborativt material; matematik; räknestrategi; subtraktion; undervisning.;

    Sammanfattning : Teachers should design teaching in a way where students can develop their learning. In the teaching of mathematics, students will learn to choose the right calculation strategy that suits the student in counting subtraction (Skolverket, 2019). LÄS MER

  4. 4. Subtraktion blir addition? : En systematisk litteraturstudie med fokus på att undersöka om sambandet mellan subtraktion och addition har betydelse för elevers subtraktionsinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Linnea Karlsson; Rebecca Nilsson; [2019]
    Nyckelord :Invers; subtraktion; addition; matematikinlärning; årskurs 1-3;

    Sammanfattning : Studien undersöker om sambandet mellan subtraktion och addition har betydelse för lågstadieelevers inlärning av subtraktion, samt vilka aspekter som påverkar förståelsen av sambandet. För att besvara studiens syfte och frågeställningar används en systematisk litteraturstudie. LÄS MER

  5. 5. Matematikundervisning i förskoleklass och årskurs 1 : Lärare berättar om subtraktionsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Ida Unosson; Matilda Andersson; [2019]
    Nyckelord :Subtraction; teaching methods; subtraction strategies; mathematics; preschool class; Subtraktion; undervisningsmetoder; subtraktionsstrategier; matematik; förskoleklass;

    Sammanfattning : The purpose of this qualitative study was to investigate how the progression appears in the teaching of subtraction between preschool class and grade 1. What was examined was whether the teaching in subtraction is interrelated be- tween these grades or whether it differs completely. LÄS MER