Sökning: "Ledare inom lagidrott"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Ledare inom lagidrott.

  1. 1. En kvalitativ studie om hur ledare använder ledarstilar för att motivera utövare inom lagidrott kontra individuell idrott

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sebastian Dahlbom; Sina Karimi; [2024-02-13]
    Nyckelord :Ledarstilar; individanpassning; kommunikation; motivation; individuell idrott; lagidrott; transaktionellt ledarskap; situationsanpassat ledarskap; karismatiskt ledarskap;

    Sammanfattning : Ledarstil är ett oerhört brett begrepp vilket innefattar många olika aspekter. Bakgrunden till undersökningen grundade sig i att se hur dessa ledarstilar kan appliceras och tillämpas för att motivera utövare i så stor utsträckning som möjligt. LÄS MER

  2. 2. Alla har rätt till rörelse : En intervjustudie om lagidrott för personer med intellektuell funktionsnedsättning

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Linus Andrae; [2023]
    Nyckelord :Intellectual disabilities; parasport; social competence; Intellektuell funktionsnedsättning; parasport; socialkompetens;

    Sammanfattning : Alla ska ha rätt rörelse och att få vara delaktig i en lagidrott. Inom lagidrotten lär sig individer att ta ansvar, samarbeta och flera andra sociala färdigheter som sedan kan komma till nytta i det vardagliga livet. Idrotten har alltid betytt mycket och den glädjen som lagidrott ger ska delas med andra. LÄS MER

  3. 3. " Det är ju för fan en skyldighet" : En kvalitativ intervjustudie om tränares och ledares syn på Menstruationscykeln och periodiserad träning.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Idrottsvetenskap

    Författare :Martina Nordström; Emilia Ingeroth; [2023]
    Nyckelord :mens; tränare; inställning; uppfattning; kännedom; kvinnliga hormoncykeln; follikelfas; lutealfas;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa uppfattningar hos tränare/ledare för kvinnliga idrottare om menstruationscykeln (MC) och periodiserad träning (PDT) i svenska föreningar och klubbar. Frågeställning 1: Vilken upplevd kännedom har tränare/ledare kring MC, PDT samt de aktivas kännedom? Frågeställning 2: Hur uppfattar tränare/ledare kommunikationen gällande MC samt PDT med deras aktiva? Frågeställning 3: Finns det eventuella skillnader i förutsättningarför att arbeta utifrån MC och PDT?  Vald metod för datainsamling var kvalitativ intervju genomförd som panelintervju med en semistrukturerad intervjuguide. LÄS MER

  4. 4. Psychological safety and its impact on motivation within Swedish youth sport teams.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Emmy Lundberg; Philip Åhs; [2023]
    Nyckelord :Psychological safety; Motivation; Team cohesion; Psykologisk säkerhet; Motivation; lagsammanhållning;

    Sammanfattning : This study aimed to examine the links between psychological safety and Intrinsic (autonomous motivation) and Extrinsic (controlled motivation) motivation in youth sport team athletes, and second to examine gender differences in psychological safety, Intrinsic and Extrinsic motivation. A cross sectional survey study was conducted with 133 participants (93 males and 39 females) from various sports including football, ice-hockey, basketball, and handball. LÄS MER

  5. 5. Neurodevelopmental disorders and team sports : Conditions for including children and youths with neurodevelopmental disorders in team sports in Sweden

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Linda Breitkreuz Chauvet; [2022]
    Nyckelord :Neurodevelopmental Disorders; Autism Spectrum Disorder ASD ; Attention Deficit Hyperactivity Disorder ADHD ; Tourette Disorder TD ; Developmental Language Disorder DLD ; team sports; inclusion;

    Sammanfattning : Background: Children and youths with neurodevelopmental disorders are less physically active and have inferior physical fitness levels than their typically developed peers. Organized activities, especially team sports, can be challenging to this group due to common socio-behavioral, linguistic, and personality characteristics and limitations in motor proficiency. LÄS MER