Sökning: "Ledare"

Visar resultat 1 - 5 av 1849 uppsatser innehållade ordet Ledare.

  1. 1. Feedback i chefens kommunikation – principer och praktik. En studie av ett chefsverktyg för kommunikativa ledare och upplevd feedback bland undersköterskor på ett äldreboende i Göteborg

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

    Författare :Viktoria Fimmerstad; [2018-10-29]
    Nyckelord :kommunikativt ledarskap; feedback; organisationskommunikation; äldreomsorgen; diskursivt ledarskap;

    Sammanfattning : Syfte: Att undersöka hur kommunikationen mellan enhetschef och undersköterskor på ett äldreboende relaterar till Göteborgs Stads chefsverktyg Feedbackverktyget, samt vilken slags feedback som upplevs av personal på äldreboendet och hur kunskapen om detta kan bidra till justeringar av chefsverktyget för att vara funktionellt för ett äldreboende.Teori: Diskursivt ledarskap som utgår ifrån att medarbetare och ledare skapar och återskapar ledarskapet genom samspel och kommunikation i vardagen. LÄS MER

  2. 2. Kvinnorna sätter HÅRT MOT HÅRT på ledarsidorna - En kvantitativ innehållsanalys av könsmärkning på svenska ledarsidor

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Anna Wikman; Hilma Lundwall; [2018-09-07]
    Nyckelord :Moss Kanter; Aftonbladet; Expressen; Göteborgs- Posten; Svenska Dagbladet; Dagens Nyheter; Könsmärkning; Kön; Ledartexter; Ledarskribenter; Ledare; Ledarsidor; Massmedia; Dagordningsteorin; Dagstidningar; Kvällstidningar; Medier.; Editorials; Gender-typing; Moss Kanter; Aftonbladet; Expressen; Göteborgs- Posten; Svenska Dagbladet; Dagens Nyheter; Gender;

    Sammanfattning : Purpose: The main purpose of this study is to determine if gender-typing occurs in theeditorial pages of five of Sweden’s biggest daily newspapers on two levels; thecomposition of the editorial desk and the subjects which male and female editorialjournalists write about.Method: Quantitative content analysis. LÄS MER

  3. 3. Rekryteringsprocessen, valet mellan intern eller extern rekrytering: En utredande studie om IKEA och Lisebergs rekrytering

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sofia Eriksson; Miguel Riscado Pereira; [2018-08-29]
    Nyckelord :rekrytering; rekryteringsprocess; internrekrytering; externrekrytering; IKEA; Liseberg;

    Sammanfattning : Denna studie tar upp ämnet rekrytering med syfte att undersöka hur IKEA och Lisebergs rekryteringsprocess ser ut samt hur valet av interna eller externa kandidater i ledande befattningar beaktas i praktiken i dessa organisationer. Detta är ett aktuellt ämne att undersöka då personal ofta beskrivs som en av organisationers viktigaste tillgångar (Lindelöw, 2003). LÄS MER

  4. 4. Motivation och ledarskap -­ En fallstudie om medarbetares motivation och vilka verktyg ledare kan använda sig av

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Lisa Ericson; [2018-08-28]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna uppsats redogör för vilka faktorer som påverkar individers motivation och hur ledare kan öka medarbetares motivation inom organisationer. Enligt teorier är motiverade medarbetare en central och viktig faktor för framgångsrika organisationer. LÄS MER

  5. 5. Krossa Glastaket - En studie om hur förutsättningar för kvinnliga ledare skapas

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Matilda Hellqvist; Cajsa Holm; [2018-08-28]
    Nyckelord :Jämställdhet; Kvinnliga ledare; Företagskultur; Styrning; Rekryterings- och bemanningsbolag; Värderingar; Maktstrukturer; Glastak; Föreställningar;

    Sammanfattning : The purpose of this paper is to investigate if organizational culture can create prerequisite forgender equality in a recruitment and staffing agency and in which way organizational culturecan affect women to advance to leading positions. The study is based on a qualitative method. LÄS MER