Sökning: "Ledarskap motivation idrott"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden Ledarskap motivation idrott.

  1. 1. En kvalitativ studie om hur ledare använder ledarstilar för att motivera utövare inom lagidrott kontra individuell idrott

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sebastian Dahlbom; Sina Karimi; [2024-02-13]
    Nyckelord :Ledarstilar; individanpassning; kommunikation; motivation; individuell idrott; lagidrott; transaktionellt ledarskap; situationsanpassat ledarskap; karismatiskt ledarskap;

    Sammanfattning : Ledarstil är ett oerhört brett begrepp vilket innefattar många olika aspekter. Bakgrunden till undersökningen grundade sig i att se hur dessa ledarstilar kan appliceras och tillämpas för att motivera utövare i så stor utsträckning som möjligt. LÄS MER

  2. 2. Hur idrottsläraren konstruerar begreppet motivation : En kvalitativ intervjustudie med idrottslärare

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Fred Midbeck; Erik Linbro; [2023]
    Nyckelord :Physical education teacher; motivation; driving force; social construction; Idrottslärare; motivation; drivkraft; social konstruktion;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka begreppet motivation ur ett lärarperspektiv och dess betydelse för ämnet idrott och hälsa. För att svara på syftet användes frågeställningarna Hurkonstruerar idrottslärare begreppet motivation? Och Hur speglar idrottslärarens syn påmotivation deras arbete i praktiken? Studien genomfördes med ett socialkonstruktivistiskt teoretiskt ramverk tillsammans med entematisk analys. LÄS MER

  3. 3. Ett Framgångsrikt Ledarskap : En kvalitativ studie om ledare och utövares uppfattningar kring ledarskap inom idrottsvärlden

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :William Lundmark; Elias Lövstedt; Elsa Migchelsen Paulin; [2023]
    Nyckelord :Ledarskap; Idrott; Situationsanpassat ledarskap; Ledare; Utövare;

    Sammanfattning : Forskningsfrågor   Vad har ledare och utövare för uppfattning om ledarskap, och finns det några likheter och/eller skillnader?    Är egenskaper avgörande för ett framgångsrikt ledarskap?  Syfte Syftet med studien är att undersöka ledare- och utövares syn på ledarskap inom idrott och om olika egenskaper är avgörande för ett framgångsrikt ledarskap inom idrott.  Metod En kvalitativ studie har genomförts med en abduktiv ansats. LÄS MER

  4. 4. “If you come in with a kind of relaxed, happy, positive attitude I feel like it reflects on the kids.” - En kvalitativ intervjustudie om idrottslärares resonemang kring deltagande och motivation

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Anders Bladh; [2022-04-07]
    Nyckelord :Inre motivation; delaktighet; idrott och hälsa; autonomiskt ledarskap;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker idrottslärares resonemang kring skapandet och upprätthållandet av deltagande och motivation. Syftet med studien är att nå en förståelse för vad idrottsläraren anser och upplever som viktigt i sin yrkesroll för att eleven ska fortsätta intressera sig för ämnet idrott och hälsa. LÄS MER

  5. 5. "När jag själv får välja!" : En kvalitativ studie om elevers och lärares upplevelser av motivation när eleven får göra ett inriktningsval i ämnet idrott och hälsa på gymnasiet

    Master-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

    Författare :Hanna Mulder; [2022]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; motivation; självbestämmandeteorin; idrottspsykologi; SDT; idrottsvetenskap; motivationskvalité; idrottsundervisning; gymnasieskolan; intervention; fria val; intressebaserade val; psykologiska behov;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien var att undersöka om och hur en tvåårig intervention med ett inriktningsval i kursen idrott och hälsa 1 på gymnasiet upplevdes som en behovsstödjande miljö för eleverna. Fyra frågeställningar var centrala för studien: a) Hur beskrev eleverna sina möjligheter att tillfredsställa de grundläggande psykologiska behoven autonomi, kompetens och tillhörighet genom ett inriktningsval? b) Hur beskrev eleverna sin motivationskvalité när de fått genomföra kursen idrott och hälsa 1 genom ett inriktningsval? c) Hur upplevde elevernas lärare interventionens möjligheter att tillfredsställa de psykologiska behoven hos eleverna? d) Hur arbetade elevernas lärare med behovsstödjande ledarskap i sin undervisning i interventionsgrupperna? Metod: Metoden var kvalitativa semistrukturerade intervjuer. LÄS MER