Sökning: "Legimus"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade ordet Legimus.

  1. 1. ”Från att knappt ta sig igenom kurserna till att lyssna och hänga med i allting” : Hur Jönköping University kommunicerar tillgängligheten till talböcker - påverkar det hur studenter med läsnedsättningar upplever tillgången?

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Arvid Roos Isaksson; [2023]
    Nyckelord :Audiobooks; Legimus; Power; Norms; Isolation; Deviations; Foucault; Qualitative analysis; Talböcker; Legimus; Makt; Normer; Utanförskap; Avvikelser; Foucault; Tematisk metod;

    Sammanfattning : För studenter på universitet och högskolor med funktionsnedsättningar i form av lässvårigheter, såsom till exempel dyslexi och ADHD, kan tillgången till kurslitteratur i form av talböcker innebära att de får samma möjlighet som övriga studenter att delta fullt ut i studierna och slutföra sina studier. I Sverige har studenter med funktionsnedsättningar på universitet och högskolor rätt till särskilt stöd under studierna, såsom att få kurslitteratur inläst i talboksformat. LÄS MER

  2. 2. Tillgänglighet online för människor med dyslexi

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för system- och rymdteknik

    Författare :Imdat Percin; [2021]
    Nyckelord :Tillgänglighet; WCAG; webbtillgänglighet; dyslexi; läsbarhet.;

    Sammanfattning : The most difficult thing for people with dyslexia in the internet environment is to access written information. They want to have access to information on the Internet without any problems. The purpose of this research is to contribute to the principles and functions of accessibility by benefiting from experiences from people with dyslexia. LÄS MER

  3. 3. En del av alla : Svenska universitetsbiblioteks arbete för att tillgängliggöra sin verksamhet för neuropsykiatriskt funktionshindrade studenter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emmy Bengtsson; [2021]
    Nyckelord :neuropsykiatrisk funktionsnedsättning; neuropsykiatriskt funktionshinder; universitetsbibliotek; autism; ADHD; språkstörning; tourettes; tillgänglighet;

    Sammanfattning : In today’s society, everyone should have the opportunity to study at university. To support this the Swedish government wants all universities to work with broadened participation. LÄS MER

  4. 4. Vad gör Legimus webbplats användarvänlig? : En fallstudie om vad studenterna på Högskolan Dalarna anser göra www.legimus.se användarvänlig

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för information och teknik

    Författare :Milkias Dawit; [2021]
    Nyckelord :User-friendly; usability; webseb design; target group and information architecture; Användarvänlighet; användbarhet; webbplats; webbdesign; målgrupp och informationsarkitektur;

    Sammanfattning : Legimus är ett online bibliotek som tillhör Myndigheten för tillgängliga medier. Myndigheten för tillgängliga medier arbetar för att ge männi-skor med olika förutsättningar tillgång till litteratur och samhällsin-formation. Legimus är ett verktyg som används för att ge människor med läsnedsättningar tillgång till litteratur. LÄS MER

  5. 5. Att motivera elever till en god läsförmåga : Lärares arbete för att tidigt förebygga avkodningssvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap; Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Fridah Ljunggren; Lisa Klingberg; [2020]
    Nyckelord :Avkodning; avkodningssvårigheter; motivation; läsutveckling; fonologisk medvetenhet; förebygga; F-3;

    Sammanfattning : För att elever ska uppnå kunskapskraven i svenska innan de går ut årskurs tre behöver läraregöra tidiga insatser med att förebygga avkodningssvårigheter. Lärare behöver därför varamedvetna om elevers läsutveckling och använda sig av en varierad undervisning för att eleverska gynnas både på en individnivå samt gruppnivå. LÄS MER