Sökning: "Legitimacy"

Visar resultat 21 - 25 av 2350 uppsatser innehållade ordet Legitimacy.

  1. 21. Bortom Vinsten: En kvalitativ undersökning om hur Svenska Spel och Betsson AB använder CSR och om detta bidrar till ökad lojalitet bland kunder och ökad legitimitet för företagen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Amelie Lewenhaupt; Anton Conradsen; Oscar Egard; [2024]
    Nyckelord :CSR; loyalty; legitimacy; Carroll’s CSR pyramid; Betsson AB; Svenska Spel; Business and Economics;

    Sammanfattning : Forskningsfrågor: Hur använder sig Svenska Spel och Betsson AB av CSR och finns det någon skillnad i CSR-arbetet mellan ett privatägt och statligt ägt spelbolag? Leder företagens CSR-arbete till ökad lojalitet bland kunder och ökad legitimitet för företagen? Syfte: Undersöka hur Svenska Spel och Betsson AB använder CSR i sitt arbete, samt om detta bidrar till ökad lojalitet bland kunder och ökad legitimitet för företagen. Metod: Denna kvalitativa studie förhåller sig till ett hermeneutiskt synsätt med en abduktiv ansats. LÄS MER

  2. 22. En modern porträttering av en levande myt : En tematisk analys av The New York Times från 2017 till 2023 kring UFO-fenomenet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Anton Aldén; Magnus Bruhn; [2024]
    Nyckelord :UFO; UAP; Flying Saucers; Myth; Journalism;

    Sammanfattning : Over the last years the UFO-phenomenon has created considerable attraction in US-media. The reasons are twofold: 1) Since the fall of 2017 there has been an increased official acknowledgement of the phenomena 2) Several spectacular revelations have been publicized, both triggering a lager media coverage. LÄS MER

  3. 23. Känsloladdade kommentarsfält – de nya offentligheterna : En kvalitativ fallstudie av nöjesparken Gröna Lunds kriskommunikation på Instagram efter Jetlinolyckan 2023

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :André Johansson; Clara Richardson; [2024]
    Nyckelord :semiotic resources; emotions; communicative responses; crisis communication; legitimacy; amusement park; Instagram and social semiotic multimodal text analysis; semiotiska resurser; känslor; kommunikativa reaktioner; kriskommunikation; legitimitet; nöjespark; Instagram och socialsemiotisk multimodal textanalys;

    Sammanfattning : Sociala medier är en plattform som kantas av känslor. Samtidigt vänder sig människor dit under kriser för att dela känslor och prata med varandra. I kommentarsfältet på Gröna Lunds Instagraminlägg, där de kommunicerar efter Jetlineolyckan, 2023, händer detta. LÄS MER

  4. 24. Increasing Governance Capacity and Governance Legitimacy. A Case Study of the Lithuanian Crisis Management System.

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för Riskhantering och Samhällssäkerhet

    Författare :Marija Bukauskaite; [2024]
    Nyckelord :Technology and Engineering;

    Sammanfattning : In 2022, the Government of Lithuania approved the new Crisis Management and Civil Safety law to establish the National Crisis Management Centre (NCMC). This thesis was written during the initial phase of the NCMC creation process. LÄS MER

  5. 25. Ledare online. : En kvalitativ innehållsanalys av tio hemsidor skapade av rörelser med bakgrund i västerländsk esoterism och deras porträttering av auktoriteter.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sabina Nederman; [2024]
    Nyckelord :Western esotericism; websites; authority;

    Sammanfattning : This study investigates how key figures in new religious movements (NRMs) with roots in Western esotericism establish their authority on movements' websites. This study aims to provide a more comprehensive picture of ten key figures than previous research that focused on single key figures within esoteric movements. LÄS MER