Sökning: "Legitimation Code Theory"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Legitimation Code Theory.

  1. 1. Vägen till att förstå religion : En kvalitativ observationsstudie som undersöker hur en religionslärare arbetar med språk- och kunskapsutveckling med elever på introduktionsprogrammet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Olivia Khoshaba; [2023]
    Nyckelord :religionsundervisning; språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt; stöttning; BICS; CALP; semantisk gravitation; semantisk densitet; kunskap;

    Sammanfattning : I denna studie har jag undersökt hur en religionslärare arbetar med språk- och kunskapsutveckling hos elever på introduktionsprogrammet Individuellt val. Syftet var att undersöka hur religionsläraren arbetar för att eleverna ska utveckla ett skolspråk. LÄS MER

  2. 2. Språklig stöttning för elever med svenska som andraspråk i ämnet idrott och hälsa på gymnasiet: En studie om hur lärare i idrott och hälsa arbetar med språk- och kunskapsutveckling

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi

    Författare :Cecilia Lenk; [2022-10-25]
    Nyckelord :Språk- och kunskapsutveckling; ämnesspråk; stöttning; semantiska vågor; legitimation code theory;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker om språklig stöttning förekommer för elever med svenska som andraspråk i ämnet idrott och hälsa, och hur den kan beskrivas av lärarna. I studien intresserar jag mig även för hur språkliga utmaningar för elever med svenska som andraspråk kan beskrivas i relation till framgång i ämnet idrott och hälsa, samt vilka strategier lärarna beskriver för att hantera dessa språkliga utmaningar. LÄS MER

  3. 3. Att röra sig mellan vardagsspråk och ämnesspecifikt språk i gemensamt läsande : - ett aktionsforskningsprojekt i gymnasieskolan

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Britt-Marie Forsman; [2022]
    Nyckelord :action research; detailed reading; Legitimation Code Theory; Reading to Learn; semantic density; semantic gravity; semantic waves; linguistic domains; subject-specific reading; aktionsforskning; detaljerad läsning; Legitimation Code Theory; Reading to Learn; semantisk densitet; semantisk gravitation; semantiska vågor; språkliga domäner; ämnesspecifikt läsande;

    Sammanfattning : The project has been implemented as teacher driven action research, where subject-specific reading was studied in classroom practitioners and analyzed by using Legitimation Code Theory (LCT). The purpose was, partly to research which linguistic domains the teachers used in the part detailed reading in Reading to Learn (R2L) and how the discursive movement looked, and partly if progression could be seen during a school year and in that case, how it affected the educators’ teaching. LÄS MER

  4. 4. Språkliga svårigheter i uppgifter. : En analys av läromedel i svenska för årskurs 4

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Cecilia Andersson; [2020]
    Nyckelord :Concrete language characteristics; Abstract language characteristics; Lexicogrammar; Linguistic difficulty; Semantic gravity; Semantic density; Konkret språkdrag; abstrakt språkdrag; lexikogrammatik; språklig svårighetsnivå; semantisk gravitation; semantisk densitet;

    Sammanfattning : I den här studien presenteras en läromedelsanalys utifrån konkreta och abstrakta språkdrag. Studiens syfte är att undersöka språkets svårighetsnivå i två läromedel, utifrån att besvara hur uppgifter i olika delar av läromedlen förhåller sig till abstrakta och konkreta språkdrag samt hur språkdragen utvecklas från början till slutet. LÄS MER

  5. 5. Grammatikens vågor : Analys av ämnesspråk i läromedel för årskurs fem i svenska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Jenny Pettersson; Lovisa Petersson; Klara Andersson; [2020]
    Nyckelord :Disciplinary literacy; everyday language; Swedish subject; teaching material analysis; Ämnesspråk; svenskämnet; vardagsspråk; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att studera ämnesspråket i läromedel i svenskämnet för årskurs fem och analysera hur grammatiken beskrivs i tre läromedel. Analysmetoden som används är inspirerad av teorin Legitimation code theory med ett analysverktyg som bland annat mäter densitet och tyngdkraft i ett textinnehåll. LÄS MER