Sökning: "Legitimation strategies"
Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser innehållade orden Legitimation strategies.
1. Just Because You Can Say It, Doesn’t Mean You Should Say It : A Discourse Analysis About the Legitimation in Arguments on Controversy Over the Usage of a Chinese Word That Sounds Like the N-Word
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Engelska institutionenSammanfattning : The purpose of this study was to examine the arguments in news video clips and comments on social media on whether it was right or wrong of the professor who used a Chinese filler word that sounded like the N-word. I examined the legitimation strategies of the arguments reflected in the social media report and comments on the controversy. LÄS MER
2. “HYRAN VERKAR INTE VARA ETT PROBLEM GIVET ANTALET INTRESSENTER VI HAFT”. En kritisk diskursanalys av mediernas makt över en gentrifieringsprocess utifrån fallet Möllevången
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Executive summary Sweden has gone from having the most regulated housing-market in Europe, to having one of the most liberal and market oriented ones in just 30 years. This has a great impact on the everyday life of the many people living in Sweden's larger cities. LÄS MER
3. Svenska bankers kommunikation kring indirekt klimatpåverkan
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagandeSammanfattning : Bakgrund: I samband med att samhället strävar efter en mer fossilfri ekonomi och lagstiftare upprättar allt fler direktiv för vad en hållbarhetsrapport skall innehålla blir kraven på företag allt större. Banker har som investering- och finansieringsinstitut en miljöpåverkan genom de investeringar de hanterar. LÄS MER
4. Balanserad hållbarhetsredovisning : En studie om hur skogsindustrier balanserar positiv och negativ hållbarhetsinformation
Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)Sammanfattning : Denna studie undersöker hur nordiska skogsindustrier för verksamhetsåret 2021 redovisar hållbarhetsinformation i enlighet med Global Reporting Initiative (GRI) Standards. Skogsindustrins hållbarhetsarbete och hållbarhetsredovisningar är högaktuellt och genomgår en stor förändring, där GRI kan vara ett hjälpande verktyg för harmonisering. LÄS MER
5. Spel - en fet bonus för samhället? : Legitimering av spelande i Svenska Spels reklamserie ”Världens svenskaste spelbolag”
Kandidat-uppsats, Karlstads universitetSammanfattning : Today, many people in Sweden suffer from gambling addiction, and gambling advertising is one of the contributing factors to people becoming addicted. The purpose of the study is to critically analyze how gambling advertising legitimizes gambling, in this case, Svenska Spel's commercials. LÄS MER