Sökning: "Legitimering"

Visar resultat 6 - 10 av 209 uppsatser innehållade ordet Legitimering.

  1. 6. Fröken Julie i svenskundervisningen : En kvalitativ studie av svensklärares valda fokusområden och didaktiska tillvägagångssätt med Fröken Julie, samt dramats legitimering och relevans i svenskundervisningen i gymnasiet.

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Tina Viinikka; [2023]
    Nyckelord :Fröken Julie; didaktik; de didaktiska grundfrågorna; litteraturdidaktik; svenskämnets konceptioner och legitimering;

    Sammanfattning : August Strindbergs naturalistiska sorgespel Fröken Julie (1888) har varit en återkommande text både under mina universitetsstudier och i gymnasieskolan. Det har väckt min nyfikenhet kring hur svensklärare undervisar med Fröken Julie och varför detta drama ofta används i svenskundervisningen i gymnasiet. LÄS MER

  2. 7. LEGITIMITET IUTRIKESPOLITIK : Rysslands legitimering gällandeinvasionerna av Georgien 2008 ochUkraina 2022

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Christina Lundh; [2023]
    Nyckelord :Legitimacy; Foreign Policy; Russia; Georgia; Ukraine; Russo-Georgian Conflict; Russo-Ukrainian Conflict;

    Sammanfattning : Previously throughout history, the norm regarding the proper conduct of war began with aformal declaration of war, however since the end of the Second World War the usage of wardeclarations have decreased, and in its place the legitimacy of countries' actions have garneredmore attention. The study of legitimacy within the larger field of peace- and war studies haverecently evolved from the previous theory dominating the field, classical legitimacy theory,and today new perspectives regarding legitimacy are emerging. LÄS MER

  3. 8. “Om jag hade vetat vad det innebar hade jag aldrig gått med” : - en kvalitativ intervjustudie om tidigare sektmedlemmars reflektioner och erfarenheter kring sektmedlemskap och livet efter

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Moa Hammarberg; Melis Veli Necibova; [2023]
    Nyckelord :Sects; former sect members; exercise of power; adaptation; subjective reality; Sekter; tidigare sektmedlemmar; maktutövning; anpassning; subjektiv verklighet;

    Sammanfattning : Sects are a phenomenon in which interest has increased in recent years and which has received a lot of attention. How active and former sect members perceive sect membership differs from person to person. There is thus no clear opinion. LÄS MER

  4. 9. Fröken Julie i svenskundervisningen : En kvalitativ studie av svensklärares valda fokusområden och didaktiska tillvägagångssätt med Fröken Julie, samt dramats legitimering och relevans i svenskundervisningen i gymnasiet.

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Tina Viinikka; [2023]
    Nyckelord :Fröken Julie; didaktik; de didaktiska grundfrågorna; litteraturdidaktik; svenskämnets konceptioner och legitimering;

    Sammanfattning : August Strindbergs naturalistiska sorgespel Fröken Julie (1888) har varit en återkommande text både under mina universitetsstudier och i gymnasieskolan. Det har väckt min nyfikenhet kring hur svensklärare undervisar med Fröken Julie och varför detta drama ofta används i svenskundervisningen i gymnasiet. LÄS MER

  5. 10. Litterära möjligheter : Didaktisk potential för litteraturundervisning med ett läromedel för gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Martin Joby; [2023]
    Nyckelord :Reading literature; upper secondary school; learning materials; views on literature; legitimation of reading; widened digital text-world; didactics for the subject of Swedish; Litteraturläsning; gymnasieskolan; läromedel; litteratursyner; legitimering av läsning; vidgad digital textvärld; svenskämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Läsningen i dagens skola påverkas av såväl internationella kunskapsmätningar som normer av kritiska förhållningssätt i en utsträckning som utmanar skönlitteraturens roll för skolans värdeutvecklande uppdrag. Ämnesplanen för svenska i gymnasieskolan motiverar läsning som läsfärdighetsträning, kritisk läsning såväl som inlevelsefull läsning, vilket innebär en komplex litteraturundervisning. LÄS MER