Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Svenska bankers kommunikation kring indirekt klimatpåverkan
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagandeSammanfattning : Bakgrund: I samband med att samhället strävar efter en mer fossilfri ekonomi och lagstiftare upprättar allt fler direktiv för vad en hållbarhetsrapport skall innehålla blir kraven på företag allt större. Banker har som investering- och finansieringsinstitut en miljöpåverkan genom de investeringar de hanterar. LÄS MER
2. Spel - en fet bonus för samhället? : Legitimering av spelande i Svenska Spels reklamserie ”Världens svenskaste spelbolag”
Kandidat-uppsats, Karlstads universitetSammanfattning : Today, many people in Sweden suffer from gambling addiction, and gambling advertising is one of the contributing factors to people becoming addicted. The purpose of the study is to critically analyze how gambling advertising legitimizes gambling, in this case, Svenska Spel's commercials. LÄS MER
3. Vilka legitimeringsstrategier använder sig företagen av i hållbarhetsrapporten? : En kvalitativ jämförande studie mellan två branscher
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : Hållbarhet och hållbarhetsredovisning har blivit allt mer relevanta begrepp att förhålla sig till som företagare. Efterfrågan från intressenter och kraven på hållbarhetsredovisning har ökat kraftigt de senaste åren vilket får företagen som är mån om att tillgodose sina intressenters behov ofrånkomliga från att ställa ut en sådan. LÄS MER
4. Den hållbara mjölken : En legitimeringsanalys av de svenska mejeriföretagens”corporate social responsibility”-kommunikation
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Mejeriföretagen i Sverige har länge marknadsfört mjölk som en hälsodryck, men under senare år har fokuset i marknadsföringen riktats mot hållbarhet. Syftet med denna studie är därmed att synliggöra hur de fyra största mejeriföretagen i Sverige legitimerar sociala praktiker om att agera hållbart. LÄS MER
5. Hur hanteras negativa händelser i företagets hållbarhetsrapporter? : En kvalitativ studie om hur företag presenterar negativa händelser ur ett branschperspektiv
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : Att uppnå balans är en viktig aspekt inom hållbarhetsredovisning, trots detta är det inte ovanligt att företagens hållbarhetsrapporter är i en obalans. Det har visat sig vara en överrepresentation av positiva händelser i dessa rapporter. LÄS MER