Sökning: "Legitimeringsstrategier"

Visar resultat 16 - 20 av 22 uppsatser innehållade ordet Legitimeringsstrategier.

  1. 16. ALLA MÅSTE HJÄLPAS ÅT : En diskursanalys av hur besparingar legitimeras i kommunala pressmeddelanden

    Master-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Agnes Blom Bringlöv; [2019]
    Nyckelord :Legitimeringsstrategier; laglig-rationell auktoritet; traditionell auktoritet; karismatisk auktoritet; socialkonstruktionism;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka vilka strategier svenska kommuner använder för att motivera och legitimera besparingar som kommuniceras via pressmeddelanden eller officiella kommunnyheter. Det som analyseras är hur legitimeringar av besparingar representeras i kommunala pressmeddelanden, vilka röster och subjektspositioner som avbildas och hur sätts dessa i relation till varandra. LÄS MER

  2. 17. Samhällsansvar eller vinstorientering? : En innehållsanalys av CSR-diskurs i årsredovisningar för svenska börsnoterade bolag från två branscher

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Anton Asplund; Jon Id; [2017]
    Nyckelord :Bank; CSR; Industry; Legitimacy; Profit orientation; Qualitative content analysis; Shareholder value; Social responsibility; Welfare companies; Aktieägarvärde; Bank; Bransch; CSR; Kvalitativ innehållsanalys; Legitimitet; Socialt ansvarstagande; Vinstorientering; Välfärdsbolag;

    Sammanfattning : Författare: Anton Asplund och Jon Id Handledare: Ulf Larsson Olaison Medbedömare: Andreas Jansson Examinator: Karin Jonnergård Titel: Samhällsansvar eller vinstorientering? - En innehållsanalys av CSR-diskurs i årsredovisningar för svenska börsnoterade bolag från två branscher Bakgrund: Vinster i välfärden är ett ämne som tagit stort utrymme på 2010-talet inom den svenska politiska- och samhälleliga debatten. Med tanke på att CSR-rapportering skiljer sig åt mellan branscher, samt att legitimitetsteorin är en av de mest framträdande teorierna på området, undrar vi hur bolag inom välfärdssektorn rapporterar om socialt ansvarstagande. LÄS MER

  3. 18. Ett monumentalt misslyckande : En diskursanalys av veteranmonumentet Restare

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Svenska/Nordiska språk

    Författare :Jamilla Charlotte Bibo; [2017]
    Nyckelord :Diskursanalys; Legitimering; Sociosemiotik; Semiotiska landskap; Monument; Restare;

    Sammanfattning : Ett monument hyser samhällets kollektiva värderingar och ideal. I denna studie undersöks hur olika aktörer tillskriver betydelser till det kontroversiella svenska veteranmonumentet Restare i texter. LÄS MER

  4. 19. I Work all day, I Work all night, to get the KK-card and skip the line : En kvalitativ studie om studenters motiv till engagemang i studentnationerna i Uppsala

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Moa Korall; [2017]
    Nyckelord :student; ideellt arbete; legitimering; strategier; kultur;

    Sammanfattning : ABSTRACT Titel: I work all day, I work all night to get the KK-card and skip the line - En kvalitativ studie om studenters motiv till engagemang i studentnationerna i Uppsala. Att ha en ansvarsroll och jobba på en studentnation är att göra mycket arbete för en liten monetär ersättning. LÄS MER

  5. 20. Varför ska vi styras av värdegrundtexter? : En legitimeringsanalys av värdegrundtexter från statliga myndigheter och kommuner.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Svenska/Nordiska språk

    Författare :Olga Löfström; [2016]
    Nyckelord :Värdegrundtexter; legitimeringsanalys;

    Sammanfattning : Sammanfattning Denna uppsats syftar till att undersöka hur vissa statliga myndigheter och kommuner i Sverige legitimerar värdegrundtexter. Värdegrundtexter - en företagsinspirerad metod - har börjat spela en viktig roll i den offentliga verksamheten. LÄS MER