Sökning: "Leila Lärare"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Leila Lärare.

  1. 1. "Vi har inte tid med luddigt" : Vilka barn är i behov av särskilt stöd? - En diskursanalys av lärares beskrivningar från tre skolformer utifrån ett maktperspektiv.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED); Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Anette Brinkehed; Leila Winsa; Maja Hjertberg; [2021]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; diskursanalys; kategorisering; makt; normalitet avvikelse.;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka vilka diskurser som framträder i lärares syn på kategoriseringen barn i behov av särskilt stöd, från tre olika skolformer. Detta genom att undersöka likheter och skillnader i beskrivningarna av barn i behov av särskilt stöd, samt lyfta synen på normalitet och avvikelse ur ett maktperspektiv. LÄS MER

  2. 2. Surfplattor och datorer i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Leila Thulin; Stephanie Soares; [2013]
    Nyckelord :Surfplattor; Datorer; ASL; IKT; applikationer;

    Sammanfattning : I detta arbete kommer du att få läsa om hur digitala hjälpmedel, främst surfplattor och datorer kan hjälpa elever i deras utveckling. Du kommer få ta del av intervjuer med fem lärare och en bibliotikarie från två olika skolor i ett mångkulturellt samhälle. LÄS MER

  3. 3. Utomhuspedagogik, ”Allt man gör inne kan man även göra ute för att förstå mera”. English title: Outdoor education “Everything you can do indoors you can do outdoors to understand more”. Författarna: Leila Aminizadehfard och Zeynep Tural

    C-uppsats,

    Författare :Leila Aminizadehfard; Zeyned Tural; [2010]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; I Ur och Skurverksamhet; möjligh;

    Sammanfattning : BakgrundVår tanke är att skriva om "I Ur och Skurverksamheter som använder utomhuspedagogiken som pedagogiskmetod" - beskriva olika tillvägagångssätt och vilka hinder och möjligheter som kan finnas. Vi utgår från tidigareforskning, litteratur och egna undersökningar i verksamheter som är inriktade på utomhusaktivitet. LÄS MER

  4. 4. Hur domineras klassrummet? Klasrumsinteraktionen utifrån ett genusperspektiv.

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Leila Mesanovic; [2010]
    Nyckelord :klasrumsinteraktion; genus; genussystem; genusregim;

    Sammanfattning : Denna uppsats strävar efter att ta reda på vilka elever som dominerar klassrumsinteraktionen på gymnasieskolan, hur detta kan yttra sig, samt om lärare kan påverkaklassrumsinteraktionen till flickornas eller pojkarnas fördel. Studien behandlar även lärarnasegen uppfattning av genus och den undersökta klassrumsinteraktionen. LÄS MER

  5. 5. Lärares och elevers uppfattning om den skönlitterära undervisningen- skönlitteratur, ett isolerat eller integrerat delmoment? -

    L3-uppsats, Högskolan i Halmstad; Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Sofia Persson; Leila Mesanovic; [2009]
    Nyckelord :skönlitteratur; undervisning; rutiniserad; traditionell;

    Sammanfattning : I den aktuella kursplanen för svenska på grundskolan, Lpo94, går det att utläsa att svenskämnet inte ska delas upp i delmoment, utan att språk och litteratur ska ses som en helhet. Kursplanen erbjuder inga lösningar på hur denna undervisning ska se ut, och detta kan automatiskt innebära problem för lärarna. LÄS MER