Sökning: "Leila Persson"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden Leila Persson.
1. Vuxna personers upplevelser av att leva med stomi - en litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärdSammanfattning : Bakgrund: De vanligaste orsakerna till att personer får stomi är olika cancerformer och inflammatoriska tarmsjukdomar. Sjuksköterskan har en central roll i att ge stöd och kunskap till personer med stomi, dock visar tidigare forskning att sjuksköterskor utan vidareutbildning upplever att de har bristande kunskap om stomihantering, handledning samt stöd till personer med stomi. LÄS MER
2. Avoir une double culture franco-maghrébine : Étude de problèmes d’intégrations dans deux oeuvres : Mes mauvaises pensées de Nina Bouraoui et Le Parfum des fleurs la nuit de Leïla Slimani
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärandeSammanfattning : Dans ce m�moire nous analysons deux oeuvres litt�raires : Mes mauvaises pens�es de Nina Bouraoui et Le Parfum des fleurs la nuit de Le�la Slimani. Le but de l?analyse est de savoir comment une double culture franco-maghr�bine peut �tre v�cue par des femmes n�es dans des familles de mariages mixtes. LÄS MER
3. Den duktiga flickan : En sociologisk kvantitativ undersökning
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)Sammanfattning : Detta examensarbete ämnar belysa “duktig flicka”- fenomenet som kommit att bli ett omtalat begrepp som är baserat på den nya moderna samhällsstrukturen. Den nya samhällsstrukturen handlar om att kvinnor förväntas kunna satsa på karriären samtidigt som de fortfarande kopplas till huvudansvaret för hemarbete. LÄS MER
4. Lärares och elevers uppfattning om den skönlitterära undervisningen- skönlitteratur, ett isolerat eller integrerat delmoment? -
L3-uppsats, Högskolan i Halmstad; Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : I den aktuella kursplanen för svenska på grundskolan, Lpo94, går det att utläsa att svenskämnet inte ska delas upp i delmoment, utan att språk och litteratur ska ses som en helhet. Kursplanen erbjuder inga lösningar på hur denna undervisning ska se ut, och detta kan automatiskt innebära problem för lärarna. LÄS MER