Sökning: "Lejonhjärta"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade ordet Lejonhjärta.

  1. 1. Mörkret från Nangijala : En semiotisk bildanalys av illustrationer från Bröderna Lejonhjärta.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Linda Freiholtz; [2023]
    Nyckelord :Ilon Wikland; Jesper Waldersten; kulturpolitik; skapande förräderi; Bröderna Lejonhjärta;

    Sammanfattning : The purpose of this essay was to identify and compare the differences and similarities between two illustrators' works from the book Bröderna Lejonhjärta, which were visually analysed at two different points in time. Ilon Wikland made the illustrations for the 1973 edition and Jesper Waldersten made the ones for the 2018 edition. LÄS MER

  2. 2. "Mitt vuxna jag förstår detta, men barnet i mej accepterar aldrig en sådan tolkning" : En undersökning av den didaktiska potentialen i Bröderna Lejonhjärta för gymnasieskolans svenskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Lisen Svensson; [2023]
    Nyckelord :litteraturdidaktik; astrid lindgren; didaktisk potential; tolkningsmöjligheter;

    Sammanfattning : Denna uppsats analyserar fyra litterära teman i Astrid Lindgrens Bröderna Lejonhjärta (1973) med syfte att se verkets didaktiska potential för gymnasieskolans svenskundervisning. Temana som analyseras är mod, frihet, godhet och död, vilka alla kopplas till skolans styrdokument; både i form av ämnesplan och värdegrund. LÄS MER

  3. 3. Himlen, Sunnanäng eller Nangijala? En uppsats om hur vi bör prata med barn om död, självmord och livet efter döden utifrån Bröderna Lejonhjärta och Sunnanäng

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :Sofia Engnell; [2022-06-21]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to compare the books The red bird and The Brothers Lionheart, written by Astrid Lindgren, to see how the author touches on the subject of death, suicide and life after death. The question asked; How does the literature describe death from the perspective of the relative? In what way does the literature describe what happens after death? How can it help us talk about what happens when we die? As well as talking with childern about the subject of suicide, from a Christan perspective? To answer these questions; articles, interviews and direct comments from Astrid Lindgren are used as well as other books discussing suicide and how you talk about suicide, death and the afterlife with children. LÄS MER

  4. 4. Från “När Salikons rosor vissnar, då är jag död” till “Dödsstraffa mej hit och dödsstraffa mej dit” : En litteraturdidaktisk textanalys och diskussion av döden i barnlitteratur skriven av Astrid Lindgren

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linnea Pålsson; Ellie Uggla; [2022]
    Nyckelord :Död; barn; skönlitteratur; tematisk analys; didaktisk potential;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka hur döden och livet efter döden skildras i ett antal barnböcker för att kunna föra en didaktisk diskussion om böckernas didaktiska potential för arbete med värdegrundsfrågor kopplat till ämnet döden. Böckerna som undersöks är Allrakäraste Syster, Mio, min Mio, Sunnanäng och Bröderna Lejonhjärta skrivna av Astrid Lindgren. LÄS MER

  5. 5. Är Katitzi en man? : En textanalays av könsroller i skönlitteratur för årskurs 4-6.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jonna Myhrberg; Alexandra Säf; [2022]
    Nyckelord :Genus; könsöverskridande identitet; skönlitteratur; årskurs 4–6.;

    Sammanfattning : Barn läser mindre på fritiden och somliga möter enbart skönlitteratur i skolan. Den nya läroplanen lägger stor vikt vid genus och könstillhörighet och ställer därmed krav på att läraren integrerar föreställningar om vad som kan ses som manligt, kvinnligt och olika könsidentiteter i sin undervisning. LÄS MER