Sökning: "Lek med tanken"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden Lek med tanken.

  1. 1. “De kan inte bara leka helt fritt” : En studie om förskollärares förhållningssätt till och påverkan på barns fria lek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Gabriella Hall; Bea Johansson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; fri lek; medvetenhet; lekresponsiv; lekregler;

    Sammanfattning : I tidigare forskning och i Läroplanen för förskola (lpfö 18) skrivs leken fram som betydelsefull för barns utveckling och lärande, men då tolkningsutrymmet av skrivningarna i läroplanen är stort samtidigt som kraven på undervisning i förskolan ökar, är syftet med vår studie att undersöka hur verksamma förskollärare förhåller sig till och påverkar barns fria lek. Studiens syfte besvaras med hjälp av följande frågor: Vilka förhållningssätt har förskollärarna till barns lek?, hur ser pedagogerna på sin egen medverkan i barns fria lek? Samt, hur resonerar pedagogerna kring- och arbetar med kombinationen lek och lärande? Tanken med studien är att bidra till att förskollärare börjar reflektera mer kring sin påverkan på barns fria lek, samt blir mer medvetna kring hur dess förhållningssätt till leken påverkar barns lärande. LÄS MER

  2. 2. Bikupan

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Sofia Salomonsson; [2023]
    Nyckelord :architecture; pool; nature; wood;

    Sammanfattning : Mitt projekt består av ett kombinerat folkets hus och vad jag kallar ”centrum för fysisk aktivitet”, där en viktig del för mig är att främja alla sorters fysisk aktivitet där tävlingssporter inte nödvändigtvis prioriteras, och där det kan finnas någonting för alla. Den till ytan största enskilda delen av plusprogrammet, bassängen, är till skillnad från den klassiska badhusbassängen inte utformad för tävlingssim utan för att främja lek och andra vattenaktiviteter. LÄS MER

  3. 3. "Kom och lek med oss!" : Ett utvecklingsarbete för att främja Vi-känsla och inkludering på skolan med hjälp av rastaktiviteter 

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Albin Nordin; Marcus Nilsson; [2023]
    Nyckelord :rastaktiviteter; rasten; inkludering; vi-känsla; gemenskap;

    Sammanfattning : ”Come play with us!” A development study to promote sense of community and inclusion at school with the help of planned recess activities.    Tanken om att skapa en bättre rast där elever inkluderas och finner en VI-känsla skapade idén till vårt utvecklingsarbete. LÄS MER

  4. 4. Mellan Rum

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljö

    Författare :Tobias Högman; [2023]
    Nyckelord :Arkitektur; Träullit; Hållbart byggande; Lättbetong; Koldioxidekvivalenter; Naturligt byggande; Helsingborg; H ; Oceanhamnen; Stadsbyggnad; Öresundsregionen; Arts and Architecture; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Arbetet är en lek med tanken, att få låna en plats som idag står i limbo mellan att vara ett slutet industriområde och den tänkta framtida exploateringen. I arbetet beskrivs hur Oceanhamnen i Helsingborg inom ramarna för visionen H+, har gått från att ha varit ett slutet industriområde, till att bli en aktiverad plats i staden. LÄS MER

  5. 5. Lek med cykeltema : designriktlinjer för trafiklekplatser

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Elis Annersten; [2020]
    Nyckelord :trafiklekplats; lekplatskvalitet; designriktlinjer; cykling; barn; unga;

    Sammanfattning : En ökad cykling är positivt för miljön och folkhälsan samt för att skapa mer attraktiva och trafiksäkra städer. För barn och unga är cykling en viktig källa till fysisk aktivitet men också för ökad rörelsefrihet. Barn och ungas cykling har dock minskat de senaste decennierna. LÄS MER