Sökning: "Leka"
Visar resultat 16 - 20 av 794 uppsatser innehållade ordet Leka.
16. Utomhusmiljöns betydelse i förskolan : Med fokus på barnens samspel
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur barn interagerar med förskolans utomhusmiljö med fokus på det sociala samspelet. För att samla in empiri har en kvalitativ ansats, i form av observation med kartläggning och barnsamtal, tagits. LÄS MER
17. Pedagogens deltagande i barns fria lek : En intervjustudie om hur förskollärare och barn uppfattar pedagogens deltagande i lek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med studien är att få kunskap om förskollärares tankar kring sitt eget deltagande i barns fria lek, samt hur barn ser på pedagogens deltagande i lek. Syftet konkretiseras i två frågeställningar: ”Hur uppfattar förskollärare sitt deltagande i barns fria lek?” samt “Hur uppfattar barn pedagogers deltagande i sin lek?”. LÄS MER
18. Ska vi läsa? Eller vill du hellre leka med iPaden? : En studie om digitala medievanor hos barn i 3-5 årsåldern och betydelsen av kognitiv, språklig och läsfrämjande stimulans i hemmiljön för språkutveckling.
Master-uppsats, Linköpings universitet/PsykologiSammanfattning : Digital medieanvändning ökar hos både barn och vuxna mer och mer i vår vardag, både i hemmet och utanför. Forskning tyder på att barnets språkliga utveckling påverkas av både den digitala miljön i hemmet men också av hur mycket och på vilket sätt föräldrar läser för och interagerar med barnet, det vill säga kognitiv, språklig och läsfrämjande stimulans i hemmiljön (KSL i hemmiljön). LÄS MER
19. Ett didaktiskt perspektiv på lek och språkutveckling : En intervjustudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Sammanfattning Lek och språk är centrala aspekter för barns utveckling i förskolan. Under vår verksamhetsförlagda utbildning har vi uppmärksammat att lek och språkutveckling tolkas olika på olika förskolor. LÄS MER
20. Lekens betydelse för barns utveckling och lärande : - en kvalitativ studie utifrån förskollärares syn på barns lek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka lekens betydelse för barns utveckling och lärande i förskolan utifrån ett förskollärarperspektiv. I förskolan har leken en central plats som bidrar till lärande då den kan stimulera alla sidor av barns utveckling. LÄS MER
