Sökning: "Leka"

Visar resultat 26 - 30 av 831 uppsatser innehållade ordet Leka.

  1. 26. Vuxna individers krigsupplevelse i barndomen : En integrerande sammanställning av kvalitativ forskning -inspirerad av metasyntes

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för hälsovetenskap

    Författare :Zainab Abdulhalim; Linda Ibrahim; [2023]
    Nyckelord :Childhood; Experience; War; Barndom; Krig; Upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund: Upplevelserna av krig i barndomen kan ge negativa konsekvenser livet ut. Krig består av brutalt våld mot det civila, trots att den fjärde Genèvekonventionen samt FN-barnkonventionen finns för att skydda individer. Under krig lever barn även i en otrygg miljö samt att krig medför försämringar och begränsningar för barn i livet. LÄS MER

  2. 27. "Jag tänker att man kommer bli en bra samhällsmedborgare om man kan leka" : En studie om förskollärares roll och uppfattning om barns fria lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Malin Bönström; Maria Persson; [2023]
    Nyckelord :Free play; play; preschool; preschool teacher; the role of preschool teacher; Fri lek; lek; förskola; förskollärare; förskollärares roll;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att fördjupa kunskaperna om barns fria lek genom att ta del av litteratur, tidigare forskning samt genom förskollärares erfarenheter och tankar om den fria leken. Kan den fria leken tolkas olika, hur ges den fria leken plats i förskolan och hur ser förskolläraren på dennes roll i den fria leken. LÄS MER

  3. 28. Får jag vara med och leka? : En kvalitativ intervjustudie om tillgängligheten till fritidsaktiviteter för barn med funktionsnedsättning.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Katarina Panzar; Anna Barindelli Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Barn; fritidsaktivitet; funktionshinder; funktionsnedsättning; kommun; KASAM;

    Sammanfattning : Barn med funktionsnedsättning tar inte del av fritidsaktiviteter i samma utsträckning som barn utan funktionsnedsättning. Det finns en önskan hos barn med funktionsnedsättning att få ta del av fler aktiviteter. Studien är en kvalitativ intervjustudie med kommuner i Sverige. LÄS MER

  4. 29. Barns perspektiv på den fria leken i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Louise Juuri; Malin Lif; [2023]
    Nyckelord :Barns perspektiv; Fri lek; Pedagogens roll; Barndomssociologisk teori;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka barns perspektiv om den schemalagda fria leken i fritidshemmet. Studiens frågeställningar var, hur eleverna upplever den schemalagda fria leken och vad eleverna upplever begränsar den fria leken. För att undersöka detta genomförde vi två kvalitativa semistrukturerade gruppintervjuer med barn. LÄS MER

  5. 30. Inomhusmiljö som grund till barns utveckling och lärande : En intervjustudie om hur förskolläraren förhåller sig till och arbetar med den fysiska inomhusmiljön i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Gabriela Dedaj; [2023]
    Nyckelord :erfarenheter; förskollärarens förhållningsätt; inomhusmiljö; learning by doing; lärmiljö; lärande; utveckling;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka förskollärarnas förhållningsätt till den fysiska inomhusmiljön i förskolan och hur de arbetar med den för att främja barns utveckling och lärande.   John Deweys teori om barns lärande har varit den teoretiska utgångspunkten i denna studie. LÄS MER