Sökning: "Lekens betydelse för barns språkutveckling"

Visar resultat 11 - 15 av 25 uppsatser innehållade orden Lekens betydelse för barns språkutveckling.

  1. 11. Att arbeta med barn med annat modersmål i förskolan : En essä om samspel och språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Kim Johansson; [2017]
    Nyckelord :Secondary language learning; second language; first language; native language; language learning; inclusion; play; literacy; interaction; preschool; Andraspråksinlärning; andraspråk; förstaspråk; modersmål; språkinlärning; inkludering; lek; litteracitet; samspel; förskola;

    Sammanfattning : Jag vill med den här essän synliggöra problematiken som kan uppstå med barn som har annat modersmål än svenska, i den svenska förskolan. Hur kan vi inom förskolan på bästa möjliga sätt ta emot dessa barn, hjälpa dem med andraspråksinlärningen samt samspela med andra barn? Jag undersöker hur och vad vi pedagoger kan använda oss av för verktyg, och vad som är viktigt att tänka på, när vi använder oss av dem. LÄS MER

  2. 12. Leken - Ett verktyg till språkglädje

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Kristina Elenius; Sofia Axèll; [2014]
    Nyckelord :Förskola; språkutveckling; dagliga leken; lek; förskolebarn; pedagoger;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att få en inblick i lekens betydelse för förskolebarns språkutveckling, samt vad förskollärare gör för att främja barns språkutveckling i den dagliga leken. De frågeställningar studien bygger på är: Hur ser pedagoger på den dagliga leken? samt Hur ser pedagogerna på sin roll i barnens språkutveckling utifrån lekens betydelse? Åtta pedagoger på två förskolor intervjuades med hjälp av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 13. "Lek är ett levande språk" : En fenemenologisk studie om pedagogernas uppfatningar om lekens betydelse om barns språkutveckling

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Meltem Bezgin; Sultan Demirkoaparan; [2014]
    Nyckelord :Lek; utveckling; språkutveckling; pedagog; arbetssätt;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur pedagoger ser på lekens betydelse för barns språkutveckling samt hur de arbetar för att stimulera språkutvecklingen genom leken. Arbetet utgår ifrån fenomenologiska teorier där fokus ligger på människans livsvärld, upplevelser och tankar. LÄS MER

  4. 14. Lekens betydelse för barns språkutveckling i förskolan : Fem pedagogers uppfattningar om lekens betydelse för språket

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Johanna Persson; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 15. Pedagogers arbete med tvåspråkiga barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Bettol Abdul Abbas; Ifrah Elmi; [2013]
    Nyckelord :Tvåspråkighet; barn; förskola; arbetsätt; språkutveckling; miljö; modersmål; lek;

    Sammanfattning : SammanfattningVårt syfte med detta arbete var att ta reda på hur pedagoger resonerar kring sin arbetsätt med barn som har annat modersmål än svenska, samt metoder som har betydelse för barns språkutveckling och lärande. Vi var också intresserade av hur pedagoger ser på miljön, modersmålet och lekens betydelse för tvåspråkiga barns språkutveckling. LÄS MER