Sökning: "Leksituation på förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Leksituation på förskolan.

  1. 1. Hur fri är barns fria lek i förskolan? : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Manal Alkayal; Atallah Yara; [2023]
    Nyckelord :fantasi; fri lek; förskola; lek; lärande; närvaro; samspel.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utforska pedagogers uppfattningar om den fria leken i förskolan och pedagogernas roll i samband med den. Dessutom strävar vi efter att belysa hur pedagogerna uppfattar att den fria leken kan påverka barns utveckling och lärande. LÄS MER

  2. 2. En studie av lek och undervisning i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare ser på leken i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Annika Einarsson - Starck; [2023]
    Nyckelord :Lek; Undervisning; Förskollärare; Didaktik; Proximala utvecklingszon;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få fördjupade kunskaper om förskollärares uppfattningar av lek i relation till undervisning samt möjligheterna att integrera lek och undervisning. I mitt arbete har jag valt att använda mig av en kvalitativ forskning och semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Blivande förskollärares syn på den fria leken : Den fria lekens betydelse för förskollärarprofessionen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Emma Jahnke; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The study aims to describe the phenomenon of free play and prospective preschool teachers' perceptions of free play in preschool. Their perceptions of what happens during free play for children's development and learning. The method used is a group interview with five prospective preschool teachers. LÄS MER

  4. 4. ”Jag förstår inte vad andra säger!” : En studie om nyanlända barns strategier och delaktighet i leksituationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Shadia Ali; [2020]
    Nyckelord :Delaktighet; förskola; leksituation; nyanlända; strategier;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att redogöra för pedagogernas syn på vilka kommunikativa strategier nyanlända barn använder för att få tillgång till och vara delaktiga i leksituationer på förskolan. Forskningsfrågorna är: vilka verbala och icke verbala strategier använder de nyanlända barnen i leksituationer och hur kan de nyanlända barnens strategier förstås i relation till andra barns språkande? Studiens teoretiska utgångspunkt är det sociokulturella perspektivet, eftersom det sociala samspelet har stor betydelse bland annat i barnens lärande och utveckling. LÄS MER

  5. 5. Lek för lekens skull : En fältstudie av meningsskapande i barnens fria lek på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Malin Löfstrand; [2018]
    Nyckelord :Fri lek; meningsskapande; förskola; Gadamer; horisont; horisontsammansmältning;

    Sammanfattning : Lek som en spontan aktivitet fritt vald av barnen, utan aktiv vuxen-styrning eller lärandemål (s.k. ”fri” lek), är enligt många väldigt viktig för barn. LÄS MER