Sökning: "Lektörsomdömen"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet Lektörsomdömen.

  1. 1. Vilka böcker finns i din bokhylla?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emma Persson; Erika Nielsen; [2021]
    Nyckelord :Barndomssociologi; Barnlitteratur; Bourdieu; Förskolebibliotek; Urval;

    Sammanfattning :  Syftet med studien är att undersöka bibliotekariers och förskolepedagogers (läsombud) förhållningssätt, tankar och idéer angående vilka böcker barnen kommer i kontakt med, hur böckerna i sin tur används och vilka aktörer som har en aktiv roll i urvalsprocessen.  För att forska kring detta valde vi att utgå ifrån en kvalitativ undersökningsmetod som fokuserade på intervjuer med personer från två olika institutioner som båda har en påverkande roll i utbudet av barnlitteratur som barnen får ta del av. LÄS MER

  2. 2. Bibliotekariers möjligheter till genusmedveten förmedling av lättläst litteratur : En uppsats om framställningar av könsidentiteter i BTJs recensioner av lättläst för vuxna

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Amanda Österman Solborg; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka hur fördelningen och framställningen av könade identiteter i BTJs sambindningslistor, och därigenom se vilka möjligheter bibliotekarier har att arbeta genusmedvetet med lättläst för vuxna på biblioteket. Detta har utförts genom en analys av framställningar av genusidentiteter och genusrelationer i lektörsomdömen om lättläst för vuxna mellan 2012 och 2014. LÄS MER

  3. 3. Moderniserade normer : Samhällets förändringar speglade i lektörsomdömen från 1928 och 2013

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sebastian Lönnlöv; [2015]
    Nyckelord :Folkbibliotek; Lektörsomdömen; Diskurs; Normativitet; Genus; Sexualitet; Rasifiering; Urval;

    Sammanfattning : This master’s thesis in the field of library and information science deals with reviews written by first readers, to be considered by librarians in their selection process. My aim is to identify dislocations in relation to norms, with the help of two research questions: Which discursive dislocations can be seen in relation to norms concerning gender, sexuality, racialization on the one hand and literature, reading and the mediation of literature in a library context? Which positions are held by the first readers in relation to libraries and the public? Discourse analysis, as described by Ernesto Laclau and Chantal Mouffe, functions as theory and method. LÄS MER

  4. 4. Antaganden om läsning : En analys av utvalda lektörsomdömen om barn- och ungdomslitteratur under perioden 1986-2006

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / Bibliotekshögskolan

    Författare :Karin Nilsson; [2008]
    Nyckelord :BTJ; barn; lektörer; läsning; barn- och ungdomslitteratur; btj-häftet; lektörsomdömen; textanalys;

    Sammanfattning : The aim of this master’s thesis is to categorize the publisher readers’ views about reading to distinguish a conceivable change of these reviews compared to a historical context during 20 years. I will examine a number of reviews of children’s literature written by publisher readers from BTJ in order to distinguish the assumptions that readers have about children’s reading from how these assumptions appear. LÄS MER

  5. 5. BTJ övertygar : En retorisk analys av lektörsomdömen om barnlitteratur

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / Bibliotekshögskolan

    Författare :Cecilia Pettersson; [2007]
    Nyckelord :barnlitteratur; retorik; sakprosa; sambindningen; värdering; btj-häftet; lektörsomdömen; textanalys;

    Sammanfattning : The aim of this Master’s thesis is to examine how opinions and values are expressed in BTJ’s reviews of children’s literature. According to debates reviewed and interviewed librarians, many consider BTJ to be too directing when it comes to the libraries’ purchases of books. Therefore I find it important to study how the reviews are written. LÄS MER