Sökning: "Lekvärldar"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet Lekvärldar.

  1. 1. Ett kritiskt förhållningssätt till IKT och digitala verktyg i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare resonerar kring IKT, digitala verktyg och källkritik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Frohm Lisabeth; Albertsson Julia; [2022]
    Nyckelord :Activity triangle; digital tools; ICT; source criticism; preschool teacher.; Aktivitetstriangel; digitala verktyg; IKT; källkritik; förskollärare.;

    Sammanfattning : In today's society, the use of digital tools and social media is increasing. Therefore, we want to study how preschool teachers express their use of digital tools, and how they describe a source-critical approach in relation to children's usage of information communication technology (ICT). LÄS MER

  2. 2. ”Det är utbildning som sker här, förskolan är inte något lekland” : En studie om undervisning, lek och lärande i förskolan ur förskollärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emelie Persson; Hanna Pernhult; [2021]
    Nyckelord :förskola; lek; lärande; undervisning;

    Sammanfattning : En del av förskollärares uppdrag innebär att bedriva undervisning och skapa förutsättningar för lärande samt att se till att leken får en central del i utbildningen (Skolverket, 2018). En aktuell fråga är dock hur stor plats leken får i dagens förskolor när undervisningsbegreppet fått en mer framträdande plats i Lpfö18 och förskolans verksamhet. LÄS MER

  3. 3. Här leker vi! : En studie om barns strategier för tillträde och skyddande av lekvärldar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Marita Åström; [2016]
    Nyckelord :gemenskap; inneslutningar; kamratkultur; lekvärldar; skyddandestrategier; tillhörighet; tillträdesstrategier; uteslutningar.;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att öka kunskapen om barns delade lekvärldar i förskolan genom att synliggöra vilka strategier barn använder för att få tillträde till andras lekvärldar och hur de skyddar sin lekvärld. Studien är en kvalitativ studie, inspirerad av etnografiska studier, som baserades på och har genomförts med hjälp av videoobservationer, fältanteckningar och barnintervjuer som utfördes på en förskoleavdelning i Norrlands inland. LÄS MER

  4. 4. DET SPELAR INGEN ROLL! : Ett utvecklingsarbete om genus och könsöverskridande aktiviteter i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Susanne Bergh; Caroline Karlsson; [2015]
    Nyckelord :Genus; förskola; lek; jämställt arbetssätt;

    Sammanfattning : Detta utvecklingsarbete syftar till att synliggöra och möjliggöra normöverskridande aktiviteter med leken som verktyg. Med ett arbetssätt som utgår ifrån en genusaspekt med inriktning på normkritik hoppades vi kunna öppna upp för nya erfarenheter, nya kamratval och vidga barnens lekvärldar. LÄS MER

  5. 5. "Det är som med en kropp" : Pedagogers uppfattningar av lek och lärande i gestaltande lekpedagogiska praktiker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Emma Gustafsson; [2014]
    Nyckelord :Phenomenography; categories of description; conceptions; drama pedagogy; preschool; Fenemenografi; beskrivningskategorier; uppfattning; gestaltande lekpedagogik; förskola;

    Sammanfattning : This study started with my interest in drama pedagogy practices. The aim is to investigate the teacher's conceptions of children's play and learning activities in drama pedagogy practices. Basically drama pedagogy means children and teachers creating play worlds together, usually based on various literary works, where they portray and play. LÄS MER